svarer 
Ellen Trane Nørby

Sundheds- og Ældreudvalget spørger sundhedsministeren, Ellen Trane Nørby, om kommentar til materiale fra HØPA’s foretræde den 19/3-19

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 194, Spørgsmål 2
Vil ministeren kommentere L 194 – bilag 4 fra HØPA’s foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget den 19. marts 2019, herunder i forhold til om lovforslaget er grundlovsstridigt?

Svar fra lørdag den 6. april 2019
Som en ny bestemmelse i sundhedslovens § 73i foreslår regeringen i lovforslag L 194 indført et forbud for speciallæger i øre- næse- og halssygdomme (ørelæger) imod at erhverve ejerskab i virksomhed med detailsalg af høreapparater fra lovens ikrafttræden, dvs. den 1. juli 2019.

Generelt vil der være tale om ekspropriation efter grundlovens § 73, hvis personer – umiddelbart efter en lovs ikrafttræden – ikke længere kan fortsætte deres hidtidige lovlige erhvervsvirksomhed. Det kan fx være med salg af medicinsk udstyr.

Det er afklaret med Justitsministeriet, at der ikke er tale om ekspropriation, når der indføres et forbud mod at varetage en bestemt erhvervsvirksomhed fremadrettet.

Det vil sige, at det foreslåede forbud mod erhverve ejerskab i virksomhed med høreapparatsalg ikke er ekspropriation, fordi det kun forbyder ørelæger at erhverve ejerskab efter lovens ikrafttræden.

Da der ikke er tale om ekspropriation, kan der ikke kræves erstatning fra staten for eventuelle tab som følge af det fremtidige forbud.

Såfremt forbuddet i § 73i indføres pr. 1. juli 2019, vil ørelæger med ejerskab i høreapparatsalg erhvervet før denne dato kunne fortsætte deres virksomhed med af være ørelæger i klinisk arbejde og deres virksomhed med høreapparatsalg, så længe de ønsker. Forbuddet påfører dem ikke noget økonomisk tab.

Såfremt en ørelæge med ejerskab i høreapparatsalg senere ønsker at afhænde dette ejerskab, vil virksomheden kunne sælges til alle, undtagen ørelæger i klinisk arbejde, jf. forbuddet. Dette må antages at medføre et begrænset økonomisk tab: Ørelægen vil kunne fortsætte med sit kliniske arbejde, hvilket må formodes at være dennes hovederhverv. Desuden vil ørelægen kunne undgå eller begrænse sit økonomiske tab gennem løbende afvikling af et eventuelt lager af høreapparater.

Begrundelsen for det foreslåede forbud er, at der i en årrække har været fokus på den øgede habilitetsrisiko, der eksisterer ved at ørelæger i privat ørelægepraksis sælger høreapparater direkte til patienterne.
0:000:00