Kampen om Kattegatbroen er kun lige begyndt

ANALYSE: Genoplivningen af arbejdet med en Kattegatbro har gravet de transportpolitiske grøfter mellem rød og blå blok dybere forud for et kommende valg. Alligevel kan S og R ende med at støtte en ren bilbro.

En kommende analyse skal vise, om en Kattegatforbindelse kan brugerfinansieres. Regeringen står parat med 60 millioner til videre undersøgelser. 
En kommende analyse skal vise, om en Kattegatforbindelse kan brugerfinansieres. Regeringen står parat med 60 millioner til videre undersøgelser. Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Kattegatforbindelsen er historien om luftkastellet, der ikke vil dø og måske derfor en dag ender med at blive til virkelighed.

Så sent som torsdag formiddag måtte både transport- og finansministeren i samråd for at forsvare og forklare regeringens genoplivning af det projekt, som Venstres egen transportminister Hans Christian Schmidt ellers havde lagt i graven for få år siden.

Mange, der følger den transportpolitiske dagsorden, vil kunne huske, hvordan transportminister Ole Birk Olesen (LA) og de øvrige transportordførere fra blå blok tonede frem i TV Avisen en mørk og kold aften kort inden påske og fortalte, at de ville sætte gang i nye analyser af en mulig Kattegatforbindelse.

0:000:00