Broen der ikke vil dø

BAGGRUND: Region Midtjyllands bestilte rapport om Kattegatbroen har fået den lange bro tilbage på den politiske scene. Ekspert kritiserer de to foreløbige rapporter.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Jeg synes, det er ret fantastisk, at Transportministeriet har bestilt et respekteret rådgivningsfirma og Region Midtjylland et andet, og så får vi to forskellige resultater. Det virker, som om man kan bestille resultatet, hvilket er bekymrende, når man tænker på, at de firmaer ofte bruges af forskellige ministerier til vidensmæssigt grundlag for beslutninger.

Per Clausen
(EL)

Det er ikke kun hjertepatienter, som kan genoplives. Det beviste fortalerne for en kattegatbro tidligere på ugen. Ikke med en elektrisk hjertestarter, men med en Rambøll-rapport blev broen trukket ud af den langtidskoma, som broen blev lagt i i slutningen af august.

Dengang offentliggjorde Transportministeriet en rapport udarbejdet af Niras, der anslog, at en bro ville koste mellem 100 og 137 mia. kr., og at brugerfinansiering set i lyset af trafikprognoser ikke ville gøre broen rentabel.

Det fik en række trafikpolitikere, der ellers havde været positive over for broen, til at erkende, at broen ikke var realistisk på denne side af 2020. En anbefaling, som Infrastrukturkommissionen også var kommet med.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00