Finanskrisen påvirker debat om eurovignetten

EUROVIGNETTEN: Finanskrisen har kølnet interessen for eurovignetten i Parlamentets Transportudvalg. Vil ikke pålægge vejtransporten afgifter, der kan skade økonomien.
Torbjørn Næs Bertelsen
Fakta

Eurovignet-direktivet har i uge 45 været på dagsordenen i EU.

Mandag var det til debat, og tirsdag drøftede Transportudvalget situationen om det transeuropæiske netværk med Kommissionen.

Desuden drøfter Budgetudvalget 1. behandlingens afstemningsresultater og forbereder de kommende forhandlinger med Rådet d. 21. november om EU's budget for 2009.

Den globale finanskrise sænker ambitionerne for den europæiske afgift på luftforurening og støj, den såkaldte eurovignet.

Tidligere har der været bred støtte til forslaget, men nu er stemningen mere kritisk. Med finanskrisens indtog på verdens økonomiske markeder er stemningen for at pålægge vejtransportsektoren endnu flere afgifter kritisk.

Venstres europaparlamentsmedlem Anne E. Jensen vil have, at eurovignetten skal gælde for andre transportformer end kun lastbiler.

"De europæiske finansministre er ikke glade ved udsigten til, at EU pålægger lastbilerne en ekstra skat, da det ikke er stimulerende for økonomien, når det bliver dyrere at transportere varer rundt i Europa," siger Anne E. Jensen.

En række forskellige afgiftsparametre er blevet bragt i spil. Afgifter for støj, trængsel og belastning af miljøet er parametre, der bliver diskuteret.

"Ideen med eurovignetten er, at man også skal betale for de eksterne effekter af transporten. Men jeg mener, at alle transportformerne skal behandles ens. Tog skal på lige vis med lastbiler også betale for eksterne effekter som støj og miljøbelastning," mener Anne E. Jensen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00