Brancheorganisationer uenige om trafikrapport

NYHED: DI og FDM mener ikke, at oliepriserne giver anledning til ændring i infrastrukturkommissionsrapporten. Dansk Erhverv er delvist uenig.
Nye beregninger fra bl.a. DTU viser, at stigende oliepriser kan medføre faldende trafikvækst. Om det skal betyde justeringer af rapportens anbefalinger, er der ikke enighed om hos brancheforeningerne.
Nye beregninger fra bl.a. DTU viser, at stigende oliepriser kan medføre faldende trafikvækst. Om det skal betyde justeringer af rapportens anbefalinger, er der ikke enighed om hos brancheforeningerne.Foto: colourbox.com
Kasper FrandsenChristian Juhl Mølgaard

Folk skal stadig på arbejde, og det vil en stigning på benzinprisen ikke rykke ved. En fordobling i oliepriserne vil pga. af de danske miljøafgifter betyde, at benzinpriserne stiger fra 10 kr. til 15 kr., og det er ikke noget, der vil rykke ved behovet for at køre på arbejde.

Thomas Møller Thomsen
Direktør i FDM
Fakta
Benzinprisen er siden 2000 steget fra 8,21 kr. pr. liter til 10,76 kr. i april 2008.

I øjeblikket er prisen over
11 kr. pr. liter.

Kilde: Ingeniøren

Infrastrukturkommissionens olieprisscenarier splitter nu de tidligere medlemmer af kommissionen.

Selvom flere eksperter bag rapporten mener, at der er behov for en korrektion, hvis oliepriserne fortsætter deres himmelflugt, så er hverken FDM eller DI - der begge har siddet med i kommissionen - enige med forskerne.

"Folk skal stadig på arbejde, og det vil en stigning på benzinprisen ikke rykke ved. En fordobling i oliepriserne vil pga. de danske miljøafgifter betyde, at benzinpriserne stiger fra 10 kr. til 15 kr., og det er ikke noget, der vil rykke ved behovet for at køre på arbejde," siger direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

DI bakker FDM op, men i Dansk Erhverv mener man derimod, at der er grund til at rette i rapporten, hvis oliepriserne stiger yderligere.

Dansk Erhverv: ændringer bør overvejes
Infrastrukturkommissionen lavede sine trafikfremskrivninger ud fra en oliepris på 65 dollars per tønde, men priserne er nu steget til 123 dollars.

Både økonomer fra DTU-Transport i Danmark og Transportøkonomisk Institut i Norge vurderer, at en oliepris på omkring 200 dollars vil føre til en markant nedgang i trafikvæksten i Danmark.

Chefkonsultent hos Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk mener, at de stigende oliepriser ændrer beregningsvilkårene bag infrastrukturkommissionsrapporten, og dermed bør man også lave mindre justeringer:

"Jeg vil gerne slå fast med det samme, at vi mener, at rapportens overordnede konklusioner er solide - det vil være dumt at ændre hele rapportens grundlag. Samtidig mener vi også, at man bør overveje småjusteringer, når beregningsgrundlaget ændrer sig," siger Jesper Højte Stenbæk.

På den korte bane foreslår Dansk Erhverv, at man i stedet investerer i f.eks. intelligent trafikregulering, da det ifølge Dansk Erhverv både er hurtigt og effektivt. Derimod bør man over at flytte nogle investeringsprojekter over i den skinnebårne kollektive trafik i og omkring storbyerne. Det er ifølge Dansk Erhverv "den eneste måde pendlerne kan komme frem komfortabelt og præcist."

DI: Dækker kun umiddelbare behov
Direktør fra DI Lars Goldschmidt er overordnet enig med Thomas Møller Thomsen, men han mener, at infrastrukturkommissionens anbefalinger er lavt sat set over en lang årrække:

"Jeg tror ikke, at følsomheden over for prisen er specielt høj - folk skal jo stadig på arbejde. Og derudover bygger rapporten allerede på meget kortsigtede og umiddelbare behov, så selvom der skulle komme et lille fald i væksten, burde det ikke betyde for de samlede investeringer," siger Lars Goldschmidt.

Regeringen fremlægger i september 2008 sin investeringsplan for trafikken i Danmark. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00