S dømt ude af forligskredsen

NYHED: Socialdemokraternes motorvejsforvirring har med stor sandsynlighed diskvalificeret dem fra efterårets trafikforhandlinger, lyder det fra partierne bag trafikforliget.
Trafikordfører Henriette Kjær (K) mener - på linje med resten af partierne bag trafikforliget - at socialdemokraternes lurepasseri om Silkeborgmotorvejen har sat dem på et sidespor i efterårets forhandlinger om investeringer i fremtiden infrastruktur.
Trafikordfører Henriette Kjær (K) mener - på linje med resten af partierne bag trafikforliget - at socialdemokraternes lurepasseri om Silkeborgmotorvejen har sat dem på et sidespor i efterårets forhandlinger om investeringer i fremtiden infrastruktur.

Man skal ikke regne socialdemokraterne med, når der skal findes en løsning.

Henriette Kjær (K)
Trafikordfører

Socialdemokraterne har savet faretruende i benene på den stol, som de kunne have brugt ved forhandlingsbordet, når der til efteråret skal træffes beslutninger om infrastruktur i kølvandet på regeringens investeringsplan.

Partiet var med til at tvinge regeringen til at tage stilling til en linjeføring af silkeborgmotorvejen inden sommerferien, men vælger selv at lurepasse, og det har efter alt at dømme kostet en plads i det kommende trafikforlig. Det mener både Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og De Radikale, der står bag forliget fra 2003:

"Det er barnligt, og det er i hvert fald ikke noget der gør, at man kommer med i en forligskreds. Det tegner ikke godt for det fremtidige samarbejde. Man må jo lade være at regne socialdemokraterne med, når der skal findes en løsning," siger den konservative trafikordfører Henriette Kjær.

Socialdemokraternes gruppeformand, Carsten Hansen, har gjort klart, at partiet ville med i forligskredsen, hvis der skulle træffes en beslutning. Det er blevet afvist af transportminister Carina Christensen (K) og har efterladt en dårlig smag i munden på de andre partier:

V: Det ser meget svært ud
"Det er ufatteligt, at et stort parti som Socialdemokraterne ikke ser sig i stand til at levere en holdning til et stort trafikalt spørgsmål, der har været debatteret i årevis. Det lover umiddelbart ikke godt for Socialdemokraternes evne og vilje til at tage ansvar for fremtidens trafikale investeringer, når der senere på året skal indgås politisk aftale om en langsigtet investeringsplan," siger venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Er Socialdemokraterne så udelukket fra efterårets forhandlinger?

"Det ser meget svært ud må jeg sige," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Også formanden for trafikudvalget, Flemming Damgaard Larsen (V) mener, at det socialdemokraterne står længere fra forligskredsen end nogensinde før.

DF: Uansvarlighed af høj klasse
DF støtter som det eneste parti i forligskredsen Resendallinjen, der krydser Gudenådalen. K, V R og SF støtter kombilinjen, der går gennem byen. Men partiet vil med stor sandsynlighed vælge at støtte regeringens linje efter et møde i morgen, fordi der er flertal for kombilinjen. Heller ikke DF har tiltro til S:

"Det er rystende, at man ikke kan følge en beretning til dørs, som man selv er ophavsmand til. Samtidig siger man, at man gerne vil ind i en forligskreds, men man viser med alt tydelighed, at man ikke parat til det ansvar, når man ikke kan melde noget så simpelt ud som en stillingtagen til en linjeføring," siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

SF er psykologisk tættere på forligskredsen
Mens socialdemokraterne distancerer sig fra forligskredsen, hævder flere kilder på Christiansborg, at SF måske er tættere på. Der bliver især lagt vægt på indsatsten fra trafikordfører Pia Olsen Dyhr.

Også i SF føler man sig tættere end før. Pia Olsen Dyhr ser en tendens til, at regeringen har nærmet sig SFs politik på flere områder, og opfatter tilnærmelserne som en fremstrakt hånd. Men hun understreger, at hun vil se en konkret invitation, før hun sælger skindet:

"SF vil altid være villig til at indgå forhandlinger, og vi har noget tilfælles med regeringen. Blandt andet fordi vi støtter kombilinjen, som det eneste parti i Folketinget udover regeringspartierne. Vi har desuden lavet en del forslag, der har samlet bred støtte, så vi vil selvfølgelig være interesseret i at indgå i trafikforhandlinger," siger Pia Olsen Dyhr.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00