Rejsekort forsinket endnu et år

KOLLEKTIV TRAFIK: Landsdækkende rejsekort er forsinket tre år. Enhedslisten vil have forsikring for tidsplan, men rejsekorts-direktør vil ikke garantere noget.
Rejsekortet er forsinket, så det først bliver landsdækkende med udgangen af 2012.
Rejsekortet er forsinket, så det først bliver landsdækkende med udgangen af 2012. Foto: Colourbox
Kristian Aaskov Nielsen

Jeg vil bede transportministeren bekræfte, at vi har en sikkerhed for, at tingene bliver færdige i 2012. Man har accepteret den ene forsinkelse efter den anden. Nu må det være slut.

Per Clausen
Trafikordfører, Enhedslisten

Ventetiden på det landsdækkende rejsekort bliver længere. Projektet er nu blevet tre år forsinket, og forventes først klar i slutning af 2012. Det fremgår af  transportminister Lars Barfoeds (K) debatoplæg om fremtidens jernbaner.

Trafikordfører Per Clausen (EL) har svært ved at forstå forsinkelserne.
"Jeg er stærkt uforstående over for, at indførelsen af rejsekortet i Danmark kan være så vanskelig en opgave, når det gang på gang bliver udsat. Der er noget, der tyder på, at det ikke er de bedst kvalificerede, man har til opgaven," siger Per Clausen.

Han vil have en forsikring om, at rejsekortet er landsdækkende i 2012.
"Jeg vil bede transportministeren bekræfte, at vi har en sikkerhed for, at tingene bliver færdige i 2012. Man har accepteret den ene forsinkelse efter den anden. Nu må det være slut," siger Per Clausen.

Ingen garantier
Venstres trafikordfører satte i august "en streg i sandet" i sit nyhedsbrev: Nu skulle rejsekortet gøres færdig til 2011:

"Jeg må leve med, at det bliver 2012 i stedet for 2011, men jeg vil blive meget skuffet, hvis det skrider yderligere. Nu taler vi 2012, og jeg tror, at der er en god portion realisme i det, når ministeren har skrevet det i sit debatoplæg," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Rejsekortets administrerende direktør, Bjørn Wahlsted, kan dog ikke garantere, at rejsekortet bliver landsdækkende med udgangen af 2012. Bjørn Wahlsted peger på, at trafikselskaberne skal tilmelde sig kortet i så god tid, at leverandøren også kan levere materiellet.
"Jeg kan jo ikke garantere noget, fordi de præmisser skal være opfyldt. Hvis de præmisser bliver opfyldt, så forventer vi at kunne leve op til det, ministeren siger, nemlig at være landsdækkende med udgangen af 2012," siger Bjørn Wahlsted.

Frivillighed skaber problemer
Bjørn Wahlsted forklarer sig med, at det er frivilligt for trafikselskaberne, om de vil deltage i rejsekortet. Dermed mener han ikke, der er tale om en forsinkelse.

"Det er ikke en forsinkelse i forhold til den plan. Vi er i gang med at tage erfaringer hjem fra pilotprojektet, og derfor kigger vi i øjeblikket på, hvordan vi skal rulle det ud over landet. Og vi har heller ikke alle selskaber tilsluttet rejsekortet," siger Bjørn Wahlsted

På rejsekortets hjemmeside skriver selskabet, at rejsekortet vil blive taget i brug vest for Sjælland i 2011. Men denne plan er skredet, fordi Midtjyllands trafikselskab i april besluttede at vente med at deltage i projektet.

Midttrafik vil vente til det virker
Det midtjyske trafikselskab ville vente med at tilslutte sig det national rejsekort, fordi det først skal fungere for en række kunder.

"Midttrafiks bestyrelse synes stadig, at det er en god ide, men ønsker at afvente en endelig stillingtagen, til at større test har vist, at rejsekortet er funktionsdueligt," siger Michael Steinberg, projektleder for rejsekortet i Midttrafik.

Midttrafik vil gerne indgå i projektet, når rejsekortet virker for kunderne.

Dokumentation
Fra Rejsekortet.dk
Projektforløb

Om få år vil langt de fleste danskere rejse med rejsekort som billet over hele Danmark. Men det kræver grundig forberedelse at indføre et helt nyt billet- og betalingssystem. Man kan ikke bare tænde for kontakten, og så er det hele klar.

I 2001 gik trafikselskaberne sammen om at virkeliggøre visionen om at udvikle fremtidens elektroniske billet. I 2005 blev leverandøren East-West udvalgt til at udvikle et nyt landsdækkende billetsystem.
Nu er projektet så langt at vi er begyndt at teste på det. Rejsekort bliver fra december 2008 testet af en gruppe testkunder i området mellem Taastrup og Holbæk, i såvel busser og tog. Antallet af testkunder vil blive øget løbende i løbet af foråret 2009.

Når rejsekort er gennemtestet, vil det i løbet af 2009 og 2010 komme til hele Sjælland. I 2010 og 2011 er det planen, at rejsekortet bliver taget i brug vest for Storebælt

Fra "En jernbane i vækst" - om rejsekortet
Billetsystem (side 25)

Billetsystemet bør være enkelt og let tilgængeligt, og det skal være muligt at rej-se på en fælles billet over hele landet på tværs af forskellige operatører og mel-lem bus og tog lige som i dag. Rejsekortet og lignende tiltag viser vejen for det "billetløse samfund" for de fleste passagerer, hvor man blot stiger på toget eller bussen uden yderligere besvær. Den problemfrie adgang til systemet er en vigtig del af et kundeorienteret kollektivt trafiksystem. Der lægges vægt på, at rejse-kortet implementeres snarest og senest i 2012.

Fra Status for den kollektive bustrafik - (Transportministeriet - Januar 2009)
Geografiske deltrin for Rejsekort A/S' overtagelsestidspunkter fra East-West i tillæg IV er følgende:

Trin 1 Pilottrin Holbæk-Tåstrup December 2008
Trin 2/3a Sydsjælland Oktober 2009
Trin 2/3b Vestsjælland Februar 2010
Trin 2/3c Hovedstadsområdet September 2010
Trin 4a Nordjylland + DSBs stationer på Fyn September 2010
Trin 4b Sønderjylland December 2010
Trin 4c Midtjylland Juli 2011


0:000:00