Debat

Kursen er sat mod renere skibsfart

DEBAT: Danmarks Rederiforening og Miljøstyrelsen arbejder sammen om at sikre bedre luftkvalitet, skriver miljøministeren og rederiforeningens formand.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Troels Lund Poulsen (V)
Miljøminister
og Lars Vang Christensen
Formand i Danmarks Rederiforening, Herning Shipping A/S.

En ny undersøgelse, gennemført af Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet, viser, at skibsfarten forurener luften i Danmark langt mindre end hidtil antaget. Faktisk vurderes skibsfartens bidrag til luftforureningen med svovl i Danmark at være cirka det halve af, hvad man hidtil har troet.

Renere luft i Danmark
Undersøgelsen viser desuden, at skibenes luftforurening vil falde markant over de kommende år, specielt når det gælder udledning af svovl. Dermed får Danmark dokumentation for effekten af de nye skrappe krav på svovl- og kvælstofområdet, som FN's internationale søfartsorganisation, IMO, vedtog sidste år med bred støtte fra rederierhvervet. De nye krav betyder bl.a., at svovlindholdet i olien, som skibene sejler på, skal sænkes, specielt i kystnære områder såsom de danske farvande. Allerede fra sommeren 2010 skal svovlindholdet sænkes fra maksimalt 1,5% til 1%, og fra 2015 helt ned til maksimalt 0,1%. Samtidig skal udledningen af kvælstofoxider (NOx) sænkes for nybyggede skibe fra 2011, med yderligere skærpelse fra 2016.

Det vil samlet set føre til endnu renere luft i Danmark over de næste år, og det er glædeligt, men vi skal ikke stille os tilfreds med de allerede opnåede resultater og de forventede effekter af planlagte initiativer på området. Og det gør vi heller ikke.

Selv om skibsfart på langt de fleste områder er den mest miljøvenlige måde at transportere varer på internationalt, vil skibsfarten i kraft af sin sit store omfang også i de nærmeste år være en af de største enkeltstående bidragydere til luftforureningen i de kystnære områder. Særligt i Danmark, hvor vore stræder og bælter hører til de mest trafikerede farvande i verden.

Regeringen, danske myndigheder, danske rederier og den danske maritime industri arbejder derfor hver for sig og sammen på at opnå yderligere reduktioner i luftforureningen fra skibe.

Indsatsen for at reducere udledningen af CO2 er en global opgave, fordi udledningen påvirker klimaet, uanset hvor udledningen foregår. Opgaven med at sikre renere luft er til gengæld både international, regional og lokal, fordi reglerne for skibstransporter i internationale farvande fastsættes internationalt og regionalt, og reglerne for indenrigs transporter fastsættes nationalt og lokalt. Der er derfor behov for en indsats på flere fronter, ikke mindst fordi udledninger hovedsagelig kommer fra den internationale skibstrafik, som passerer vore kyster.

Nye skrappe krav
Den internationale søfartsorganisation, IMO, fastsatte i slutningen af 2008 - efter et stort forarbejde fra ikke mindst dansk side - nogle nye og ambitiøse grænseværdier for skibsfartens udledning af svovl- og kvælstofoxid i fremtiden. Bl.a. bliver svovlindholdet i skibenes brændstof, og dermed også udledningen af svovloxid og partikler, reduceret. Udslip reduceres globalt, og for skibe, der sejler tæt på kysterne, som det eksempelvis er tilfældet ved sejlads i Østersøen, Øresund og Nordsøen, reduceres svovlforureningen allerede fra sommeren 2010 med 33 pct. og i 2015 med 93 pct. i forhold til niveauet i dag. Også når det gælder kvælstofoxid og partikler, vil udledningen blive reduceret.

De nye grænser for svovl, kvælstof og partikler er en stor udfordring både for rederierne, leverandørerne af brændstof, motorfabrikanterne og hele den maritime industri. Udvikling af renere miljøteknologi til brug på skibene er udfordringer, der kræver et omfattende og tæt samarbejde mellem myndigheder, forskningsinstitutioner, den maritime industri, olie- og energibranchen og rederierne for at lykkes.

Ambitiøs handlingsplan
Danmarks Rederiforening og Miljøstyrelsen indgik sidste år et partnerskab for Renere Skibsfart og lancerede samtidig en fælles, ambitiøs handlingsplan med initiativer, der både sigter regionalt og internationalt og skal sikre bedre luftkvalitet i Danmark og globalt.

Som et vigtigt led i handlingsplanen har Danmarks Miljøundersøgelser ved Aarhus Universitet gennemført en ny, netop offentliggjort undersøgelse af skibsfartens udslip og bidrag til luftforureningen i Danmark. Med undersøgelsen har vi fået et fremragende værktøj til at give et præcist billede af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark nu og i de kommende år, når de nye skrappe internationale grænseværdier for udledning fra skibsfarten bliver indført.

Den viser med andre ord, hvornår og hvor meget luftforureningen fra skibsfarten vil aftage, og den vil ikke mindst være et redskab til at pege på, om der er behov for yderligere tiltag i dansk og international lovgivning.

Miljøteknologisk førerposition
Partnerskabet for Renere Skibsfart støtter også en række danske projekter inden for udvikling af miljøteknologi, bl.a. ventiler til sikring af mere miljøvenlig forbrænding i ældre skibsmotorer og metoder og udstyr til rensning af røggas fra skibsmotorer, ligesom mulighederne for at anvende nye - og mere miljøvenlige - typer brændstoffer som f.eks. flydende naturgas (LNG) samt teknologier fra andre brancher undersøges.

Miljøteknologi er en af grundpillerne i bestræbelserne på at videreudvikle Danmarks position som en ansvarlig og grøn nation. Handlingsplanen for Renere Skibsfart skal medvirke til, at Danmark også fremover er i front på miljøområdet og samtidig sikre, at danske rederier fastholder og udvikler deres internationale førerposition, når det gælder standarder inden for sikkerhed, klima og miljø. Handlingsplanen er et flot eksempel på, at det godt kan lade sig gøre både at stille nye ambitiøse miljøkrav og samtidig udvikle et konkurrencedygtigt erhverv.

Fortsat skærpelse af miljøkrav
Udfordringen med at sikre mindre luftforurening fra skibsfarten er ikke en opgave, som danske rederier hverken kan eller skal løse alene. Langt størstedelen af skibstrafikken i danske farvande, f.eks. i Øresund, er international. De fleste skibe, der passerer danske farvande, sejler under andre nationers flag. Derfor er det centralt, at der samtidig med tiltag hos danske rederier og i dansk lovgivning også arbejdes for at sikre en styrket international indsats og regler, der omfatter alle, der sejler i de danske farvande. Det er præcis det, vi har gjort overfor svovl i den internationale søfartsorganisation IMO. Det sikrer lige konkurrencevilkår og størst mulig global miljøeffekt.

Når den danske regering og de danske rederier fremover måtte ønske at skærpe miljøkravene til skibe, foregår dette arbejde derfor også i høj grad i regi af den internationale søfartsorganisation IMO.

I Europa er Danmark det land, hvor søfart betyder mest for den nationale økonomi.
Danske rederier transporterer ti pct. af al verdens handel. Når vi går foran med nye miljøeffektive teknologier, viden om skibsfartens emissioner og med lovgivning på området, kan det få en stor indvirkning på hele den internationale skibsfart og på miljøet.

Samtidig skaber vi fundamentet for at levere miljøteknologiske løsninger globalt, og bringe dansk erhvervsliv i front.

Fælles mulighed
Med de nye internationale regler og handlingsplanen er kursen sat for renere skibsfart - og dermed for en bedre og renere luftkvalitet i Danmark. Vi er på rette vej. Men det er en stor opgave, og den kræver et tæt og fortsat udbygget samarbejde mellem alle parter - myndigheder, forskning, industri, energileverandører og rederierhvervet. Det er en fælles udfordring, men også en fælles mulighed for at styrke både luftkvaliteten, dansk miljøteknologi og det danske rederierhverv på en og samme tid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

0:000:00