Flertal væk: Intet forbud mod lastbiloverhalinger

KOVENDING: Flertallet for totalforbud mod lastbiloverhalinger er smuldret. Et notat vurderer, at et totalforbud ikke er nødvendigt.
I et endnu ikke offentliggjort notat fra Vejdirektoratet ser man intet behov for ændringer i de nuværende regler om overhaling mellem lastbiler.
I et endnu ikke offentliggjort notat fra Vejdirektoratet ser man intet behov for ændringer i de nuværende regler om overhaling mellem lastbiler.Foto: colourbox.com
Kristian Aaskov NielsenAnders Jerking

Der er ikke længere flertal for et totalt overhalingsforbud for lastbiler. Venstre er uenige, og Socialdemokraterne bakker ikke længere op, mens De Konservative ikke har taget stilling.

Venstres retsordfører, Kim Andersen, fremsatte i sidste uge forslaget om et totalt overhalingsforbud for lastbiler. Men Venstres egen trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er imod.

"Jeg tror ikke, at det er løsningen med et totalt forbud. Vi skal tænke i andre baner og drøfte mulighederne med branchen og politiet," siger Kristian Pihl Lorentzen, som understreger, at folketingsgruppen skal debattere forslaget.

Også Venstre-manden Karsten Nonbo, der er formand for Færdselssikkerhedskommissionen, har kritiseret forslaget.

Politikernes kursskifte skal ses i lyset af et ikke offentliggjort notat fra Vejdirektoratet. Her konkluderer en arbejdsgruppe, at det nuværende overhalingsforbud ikke har hjulpet på trafiksikkerheden eller fremkommeligheden. Blandt andet på den baggrund konkluderer arbejdsgruppen, at der ikke er "noget påtrængende behov for ændringer" af de nuværende regler, der forbyder overhalinger på visse strækninger. 

S i bakgear
Kim Andersens forslag blev i sidste uge bakket op både De Konservative og Socialdemokraterne. Socialdemokraterne har nu sat deres tilslutning i bakgear.

"Vi synes ikke, at det er god ide. Arbejdsgruppen konkluderer, at det ikke er noget, der vil give nogen som helt effekt. Det synes jeg, man som politiker er tvunget til at se på," siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

Det overrasker Magnus Heunicke, at Venstre ikke har tjekket op på arbejdsgruppen og notatets eksistens.

K: Stadig en god ide
Den konservative transportminister, Lars Barfoed, er åben for at drøfte et eventuelt forslag med partierne, men har ingen aktuelle planer om at ændre i de nuværende regler. Trafikordfører Tom Behnke er dog stadig positiv over for forslaget, men afviser, at partiet har lagt sig fast.

"Vi har ikke sagt ja eller nej. Vi synes, det lyder som en god ide. Lad os se på det. Vi er positivt indstillede, det er ikke sådan, at det er blevet en konservativ mærkesag, men vi er positive over for Venstres tanke," siger trafikordfører Tom Behnke.

Tom Benhke mener, at man skal bruge debatten og arbejdsgruppens anbefalinger som et afsæt.
"Med de input, vi nu får, er der ikke det store behov for at lave et totalforbud. Men debatten og diskussionen kunne meget vel føre til, at vi lavede nogle andre indretninger af vores motorveje, så vi kunne komme uden om den gene, det er, når lastbilerne overhaler hinanden," siger Tom Behnke.

DI: Forbud giver ingen mening
Hos DI Transport mener man, at et generelt overhalingsforbud er overflødigt.

"Det giver ikke nogen mening at lave overhalingsforbud for lastbiler på hele det to-sporede motorvejsnet. Der er forbud de steder, hvor det er nødvendigt. Og en udvidelse vil ikke have nogen effekt for hverken sikkerhed eller trængsel," siger chefkonsulent i DI Transport Anne Mette Koch Bangsgaard.

Hun afviser dog ikke, at man på længere sigt kan finde en løsning.

"Intelligent teknologi vil kunne erstatte det nuværende bastante overhalingsforbud og give mere fleksibilitet for både lastbiler og bilister på vejene. Det kan for eksempel ske ved at indskrænke overhalingsforbuddet til de tidspunkter og de særlige vejstrækninger, hvor travle perioder med store trafikmængder giver grund til det," siger Anne Mette Koch Bangsgaard.

Det var torsdag ikke muligt at få en kommentar fra ophavsmanden til forslaget, Kim Andersen.

Dokumentation

Arbejsgruppens indstilling fra "Notat om status for overhalingsforbud på motorveje for lastbiler, lastbilsvogntog, busser med totalvægt over 3,5 ton og køretøjer med registreringspligtigt påhængskøretøj"

De allerede eksisterende overhalingsforbud på motorvejsnettet er etableret på strækninger, hvor særlige forhold gør sig gældende for eksempel på befærdede strækninger, på store broer og ved store stigninger i vejens længdeprofil. Det er vigtigt ved indførelse af restriktioner, at trafikanterne ikke finder dem ubegrundede, men begrundede i konkrete forhold på vejen og i trafikken.

Arbejdsgruppen konstaterer, at overordnet set fungerer det nuværende overhalingsforbud tilfredsstillende, og der er ikke noget påtrængende behov for ændringer.

Som nævnt i konklusionen har der ikke kunnet påvises generelle sikkerheds- eller fremkommelighedsmæssige fordele ved de indførte overhalingsforbud. De udenlandske erfaringer peger i samme retning og specielt på, at den situationsbestemte regulering afhængig af trafikforholdene har stor accept blandt trafikanterne.

På det foreliggende grundlag finder arbejdsgruppen derfor, at elektroniske trafikledelsessystemer på motorvejsnettet bør tænkes ind ved overhalingsforbud, herunder særligt ved en eventuel øget anvendelse af overhalingsforbud på motorvejene.

Med hensyn til dispensationsreglen finder hovedparten af arbejdsgruppen, at den nuværende dispensation kan bibeholdes indtil videre. Politiet foretrækker en mere restriktiv dispensationsregel jf. nedenfor.


0:000:00