Minister i samråd om efteruddannelse af chauffører

CHAUFFØRER: Arbejdsmarkedets parter må selv finde ud af, om det er den enkelte chauffør eller arbejdsgiveren, der skal betale for den efteruddannelse af chauffører, som EU dikterer. Det fastslog transportministeren på et samråd.

Jeg vil gerne på baggrund af vores drøftelse i dag og på baggrund af det spørgsmål, der er rejst af spørgeren, skrive til de to parter og opfordre dem til, at de finder en løsning på det sammen af hensyn til gennemførelsen af direktivet.

Hans Christian Schmidt (V)
Transportminister
Arbejdsmarkedets parter skal selv finde en løsning på, hvem der skal finansiere den efteruddannelse af bus- og godschauffører, som et EU-direktiv dikterer. Det konkluderede transportminister Hans Christian Schmidt (V) på et samråd i går, torsdag.

"Jeg håber, at arbejdsmarkedets parter også vil finde en løsning vedrørende finansiering af den her efteruddannelse i lighed med løsninger, der er tilvejebragt af arbejdsmarkedets parter på andre områder. Jeg synes, den ligger i fin forlængelse, og jeg håber, at man også vil gøre det her, når man har kunnet gøre det andre steder," sagde Hans Christian Schmidt.

Reglerne om efteruddannelse af bus- og godschauffører har været gældende siden 2008, og formålet er at opkvalificere chaufførerne, øge færdselssikkerheden og forbedre miljøet.

Hvem skal betale?
Emnet blev bragt op på samrådet af medlem af Folketinget Karsten Hønge (SF), som mener, at det er arbejdsgiverorganisationernes ansvar at betale de udgifter, der er forbundet med at tage efteruddannelsen. Selvom det koster 500 kroner i gebyr for et bevis, så mener Karsten Hønge, at der faktisk er tale om, at den enkelte chauffør har udgifter på op til 5.000 kroner, hvis lønnen indregnes.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00