Ministre: Få styr på transporten af farligt gods

FARLIGT GODS: Både justits- og transportministeren retter i et samråd en skarp anklage mod de danske virksomheder, der transporterer farligt gods, men som ikke har en sikkerhedsrådgiver. SF retter til gengæld en anklage mod transport- og justitsministeren for ikke at håndhæve loven godt nok.

Vi skal rette vores vrede mod de virksomheder, som kan sidde og indrømme, at de ikke har en sikkerhedsrådgiver, for så ved de jo, at de skulle have en. Jeg går da ud fra, at vi ikke skal til at indføre et system, så vi skal rundt og kontrollere alle. Så jeg vil godt sende den klare opfordring: Nu ser I altså at bringe det i orden derude.

Hans Christian Schmidt (V)
Transportminister
Fakta

I 1996 blev der i EU vedtaget et direktiv, der omhandler krav om udpegning af sikkerhedsrådgiver for transport af farligt gods på jernbane, vej, eller indre vandveje.

Siden 1999 har virksomheder skulle udpege en sikkerhedsrådgiver.

Manglende overholdelse af krav kan straffes med bøde.

De omfattede virksomheder skal oplyse navn og personnummer på de udpegede sikkerhedsrådgivere til Beredskabsstyrelsen, som fører et særligt register over dem.

Beredskabsstyrelsen fungerer samtidig som eksamensmyndighed ved uddannelse af sikkerhedsrådgivere.

Det er politiet, der skal kontrollere, om virksomhederne har en sikkerhedsrådgiver, men politiet kontrollerer kun på vejene. Politiet kontrollerer, hvad der transporteres, om godset er godt fastgjort forsvarligt, og om køretøjet lever op til gældende krav.

75 procent af virksomhederne har ikke ansat en lovpligtig sikkerhedsrådgiver ifølge TV2 Syd.

Overtrædelsesprocenten for transport med farligt gods ligger på over 50 procent.

I 2009 standsede politiet 721 transporter, hvoraf de 443 overtrådte reglerne om transport af farligt gods.
I 2008 overtrådte 439 ud af 754 danske køretøjer reglerne.
I 2007 overtrådte 341 ud af 646 reglerne.
2006 overtrådte 493 ud af 889 danske køretøjer reglerne.


Kilde: Transportministeriet og Justitsministeriet
Justitsministeren og transportministeren er enige om at være vrede på de danske virksomheder, der transporterer farligt gods, men som ikke har udpeget en sikkerhedsrådgiver, som loven påkræver. Det var det klare signal, som Lars Barfoed (K) og Hans Chr. Schmidt (V) sendte på et samråd i Folketingets retsudvalg, torsdag. De mener begge, at det er virksomhedernes eget ansvar at sørge for at opfylde kravene om at udpege en sikkerhedsrådgiver.

"Vi skal rette vores vrede mod de virksomheder, som kan sidde og indrømme, at de ikke har en sikkerhedsrådgiver, for så ved de jo, at de skulle have en. Jeg går da ud fra, at vi ikke skal til at indføre et system, så vi skal rundt og kontrollere alle. Så jeg vil godt sende den klare opfordring: Nu ser I altså at bringe det i orden derude," lød det utvetydigt fra transportminister Hans Chr. Schmidt.

75 procent mangler sikkerhedsrådgiver
Samrådet var indkaldt af retsordfører Karina Lorentzen (SF). Hun indkaldte til samrådet på baggrund af de oplysninger, som TV2 Syd bragte 12. oktober 2010. Her blev det hævdet, at 75 procent af de danske risiko-virksomheder ikke har en sikkerhedsrådgiver og dermed bryder loven. Karina Lorentzen ville vide, hvilken myndighed der har ansvaret for et sådant sikkerhedssvigt. Men efter samrådet var hun stadig ikke helt tilfreds med ministrenes svar.

"Hvis 75 procent af virksomhederne ikke har en sikkerhedsrådgiver, så er vi dæleme nødt til at gøre noget for, at de får det. Jeg går ud fra, at ministeren ikke laver lovgivning, som han synes er unødvendig. Ellers er alternativet jo, at man bare kan fjerne den," sagde Karina Lorentzen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00