Kommentar af 
Svend Elberg Thomsen

Myter om elbilers rovdrift på elnettet fører til fejlslagne politiske investeringer

Elbiler og varmepumper er blevet udskammet for at ville udfordre elnettet så meget, at det faktisk var bedst at beholde de gamle fossilbiler og gasfyr. Men nye tal sår tvivl om den fortælling, skriver Svend Elberg Thomsen.

Det lavere behov for at udvide elnettet skyldes, at spidsbelastningen fra elbilerne bliver lavere end tidligere estimeret, skriver Svend Elberg Thomsen.
Det lavere behov for at udvide elnettet skyldes, at spidsbelastningen fra elbilerne bliver lavere end tidligere estimeret, skriver Svend Elberg Thomsen.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Svend Elberg Thomsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tidligere troede man, at de mange nye varmepumper kunne blive et problem for elnettet. Primært forårsaget af én enkelt episode i Fredericia, som gav flere hundrede husstande i Trekantområdet en lidt træls juleaften.

Men det viste sig bare, at nogle varmepumper var blevet installeret forkert. Det var ikke et generelt problem for elnettet.

Nu viser det sig tværtimod, at det lave, stabile forbrug fra de mange varmepumper slet ikke er et problem for elnettet. Tværtimod er et konstant, lavt forbrug noget af det bedste for elnettet, fordi det er nemt at forudsige og kun trækker en lav effekt fra nettet. 

Modsat varmepumper, trækker elbiler med en meget høj effekt i en begrænset periode. For at gøre ondt værre kommer elbilerne hjem til garageladeren lige efter arbejde, omkring klokken 17, hvor presset på elnettet i forvejen er allerhøjest.

Det kunne være et kæmpe problem, som tvang netselskaberne til at kaste milliarder af forbrugernes egne penge ind i at opgradere elnettet, særligt på de lave spændingsniveauer, som går helt ud til villavejene. 

Men nu viser det sig, at elbilejere også kan regne. Særligt, når det kommer til deres egne pengepunge, er de særdeles gode til at regne - og eftersom netselskaberne har gjort strøm og transport af strøm billigst om natten, flytter forbruget derhen.

Tak, til intelligente ladebokse, strøm-apps og tidsdifferentierede tariffer.

Læs også

Derfor bliver elbilerne først opladt om natten, når strømmen og tarifferne er billige. Opladning om natten i stedet for kogespidsen er en hjælp for elnettet, som har ledig kapacitet i ydertimerne - det er jo derfor, priserne og tarifferne er billige fra midnat til klokke seks om morgenen.

Offentligt tilgængelige tal fra Elnetselskabet N1, som er ejet af min arbejdsgiver Norlys, viser, at natteladningen af elbiler fjerner hele 1,9 milliarder kroner fra den nødvendige udbygning af elnettet. En besparelse, der er skabt af fornuftige opladningsvaner, men som kommer alle kunder til gode.

Gaslastbiler er en blindgyde for omstillingen af den tunge vejtransport.

Svend Elberg Thomsen
Klimachef, Norlys

Det lavere behov for at udvide elnettet skyldes, at spidsbelastningen fra elbilerne bliver lavere end tidligere estimeret, fordi data viser, at elbilerne ikke lader samtidigt med, at komfuret og kogepladerne er tændt.

Det er gode nyheder - om end der fortsat skal investeres mange penge i elnettet. 

Det forskudte forbrug sparer altså 1,9 milliarder kroner i investeringer i nye kabler og transformerstationer. Samtidig gør det, at vi bedre kan udnytte den grønne strøm.

Myten om elnettets forventede overbelastning er ikke bare noget, som tilfældige anonyme profiler på X, tidligere kendt som Twitter, skriver.

Også politiske aktører har brugt argumentet om et overbelastet elnet, som argument for at beholde gasfyret i stedet for elektriske varmepumper eller at bruge gaslastbiler i stedet for ellastbiler.

Dermed risikerer vi dyre fejlinvesteringer. Eksempelvis præsenterede et flertal i Folketinget for to uger siden planer om 161 millioner kroner til gaslastbiler. 

Men gaslastbiler er en blindgyde for omstillingen af den tunge vejtransport, som flere grønne aktører også har peget på.

I England har aktører - muligvis i ond tro - argumenteret imod varmepumper med elnettet som begrundelse.

Den slags kampagner skal vi undgå i Danmark, og derfor er netudviklingsplanerne, som forudsiger elnettets faktisk udvikling og investeringsbehov, så vigtige.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Svend Elberg Thomsen

Klimachef, Norlys
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2015)









0:000:00