Debat

ITS er en billig revolution

DEBAT: Intelligente transportsystemer (ITS) er en billig måde at revolutionere transportsektoren, mener Anne E. Jensen (V).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Anne E. Jensen
MEP (V)

For nyligt kunne man i Financial Times læse, at kødannelser belaster økonomien med 580 milliarder kroner om året i Europa. Det er et nærmest ufatteligt beløb, der sandsynligvis overstiger de samlede årlige transportinvesteringer i EU. Danmarks transportstrategi frem til 2020 - En Grøn Transportpolitik - beløber sig til 87 milliarder kroner over 10 år.

På den økonomiske bane er der med andre ord store besparelser at hente, hvis vi bliver bedre til at afvikle trafikken hurtigt og effektivt. Hertil kommer naturligvis den almindelige irritation ved at være fanget i en trafikprop og ikke vide, om man skal sidde der 10 minutter eller flere timer.

Heldigvis er der meget der tyder på, at teknologien vil komme os til undsætning. Intelligente transportsystemer (ITS) er en samlebetegnelse for snart sagt enhver tænkelig applikation, hvor kommunikationsteknologi bruges til at effektivisere transportsektoren. Det bedst kendte eksempel er nok GPS'en, som efterhånden er vidt udbredt, men også mere simple installationer som variable farttavler og online reservationssystemer for lastbilchauffører udgør en del af de intelligente løsninger.

EU-plan for ITS
På EU-plan vedtog man i juli måned i år en handlingsplan og et direktiv, der for alvor vil sparke gang i udviklingen af ITS. Fageksperter er ikke i tvivl om, at den nye teknologi vil revolutionere transportsektoren. Forestil dig en GPS, der på et splitsekund orienterer dig om en kø længere fremme på motorvejen og samtidig udregner alternative ruter samt angiver afstand og ankomsttidspunkt for disse. Som en integreret del vil du blive oplyst om muligheden for at tage tog, bus eller fly til din destination og få oplysninger om tidsforbrug og prisen for at benytte dig af en af disse alternativer.

Fakta

BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Mulighederne er store, og potentialet for forbedringer ligger ligefor i forhold til både effektivitet, miljøbelastning og sikkerhed. I Japan og Korea er man allerede langt i udviklingen af ITS, men i EU er vi først nu ved at komme i gang for alvor.

For 10 år siden lancerede EU-Kommissionen en strategi for en bæredygtig transportsektor frem til 2010. Desværre var fokus i strategien ensidigt på at aflaste vejene ved at flytte mere transport over på jernbanenettet. Dermed forpassede man muligheden for at effektivisere vejtransporten, selv om denne tilgang ville have været både billigere og mere effektiv.

Danmark er med
I de seneste år er der imidlertid sket et skift i opfattelsen af, at vejtransport i udgangspunkt er et problem, og jernbanenettet løsningen. Den netop vedtagne ITS-pakke er et eksempel herpå. I Danmark har regeringen i sin transportstrategi afsat 600 millioner kroner til ITS - et beløb der faktisk gør os førende i Europa. Til sammenligning er der afsat 22 milliarder kroner til modernisering af signalsystemet på de danske jernbaner.

Effektivisering af vejtransporten er med andre ord en billig løsning, men en tilgang der ikke blot vil forbedre, men også fundamentalt ændre transportsektoren. Indtil nu har vi kun fået en forsmag på, hvad der er i vente, men industrien har allerede sat foden på gaspedalen for at bringe markante forbedringer for trafikanterne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne E. Jensen

Formand, Danske Sømands- og Udlandskirker, EU-koordinator, TEN-T korridoren fra Østersøen til Adriaterhavet
cand.polit. (Københavns Uni. 1978)

0:000:00