Analytiker: Grøn transport har lange udsigter

INTERVIEW: Mens andre sektorer skifter til mere grønne energikilder, vil transportsektoren forblive afhængig af olie i mange årtier endnu. Olieprisen ligner ikke at stige nok til at sætte skub i udviklingen, vurderer chefanalytiker.
Olieanalytiker fra Nordea Thina Saltvedt vurderer, at der går lang tid før transportsektoren er fri af olie.
Olieanalytiker fra Nordea Thina Saltvedt vurderer, at der går lang tid før transportsektoren er fri af olie. Foto: nordea.no
Morten Øyen

Omstillingen kommer ikke af sig selv. Olieprisen vil ikke stige på kort sigt, og når den så stiger, kan det meget vel forblive på et niveau, forbrugerne bare tilvender og tilpasser sig.

Thina Saltvedt
Chefanalytiker, Nordea
I elproduktionen, industrien og opvarmning af huse er banen kridtet op til et stort skridt væk fra fossile brændsler de næste ti år. Men for transportsektoren er det vanskeligere. Politikerne har tilskyndet i det små, og den høje oliepris har presset forsøg med el, bioethanol og gas frem, men ingen er for alvor slået igennem.

Nu ser det desuden ud til, at den globale oliepris ikke vil stige de kommende år. Tværtimod falder olieprisen en smule og ser ud til at stabilisere sig på grund af det amerikanske "skifergas-eventyr". Og det kan udskyde omstillingen i transportsektoren yderligere, vurderer chef-energianalytiker for Nordea, Thina Saltvedt.

"Det er vores vurdering, at der vil gå rigtig mange år, før andre energikilder kan gøre et afgørende indtog i transportsektoren. Der vil blive brugt mindre olie, men det vil hænge sammen med energibesparelse og mere effektive motorer, og ikke et egentlig skift til nye energikilder," siger Thina Saltvedt.

Omstillingen sker ikke af sig selv
Umiddelbart lyder hendes vurdering, at transportsektoren vil være helt afhængig af olie til på den anden side af 2030. Og måske 2040. I hvert fald hvis ikke politikerne presser mere på og skruer op for lovkrav og mål. Skal der ske en grøn omstilling, skal det være dyrere at forurene.

0:000:00