Debat

Autobranchen: Manglen på mekanikere truer mobiliteten og den grønne omstilling

Manglen på kvalificeret arbejdskraft i autobranchen er alarmerende høj. Og uddannelsesefterslæbet betyder desværre, at vi kommer til at mangle mekanikere og karrosseriteknikere i lang tid fremover, skriver Gitte Seeberg.

I den seneste kvartalsundersøgelse blandt Autobranchen Danmarks medlemmer svarer næsten to ud af tre, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft, skriver Gitte Seeberg.<br><br>
I den seneste kvartalsundersøgelse blandt Autobranchen Danmarks medlemmer svarer næsten to ud af tre, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft, skriver Gitte Seeberg.

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Gitte Seeberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

At leve af sin hobby er en drøm for de fleste. Og når man ved, hvor mange – både drenge og piger – der elsker biler og at makke med dem, er det uforståeligt, at autobranchen i årevis har været plaget af mangel på kvalificeret arbejdskraft, der kan passe på, reparere og lakerere vores biler, når de brug for det.  

Men det er ikke desto mindre tilfældet. Landets autoværksteder og autolakererier skriger på arbejdskraft og har gjort det længe. Manglen på primært mekanikere og autolakerere har været udpræget i årevis og trods lovning om øget fokus på uddannelse, rekruttering og alverdens andre initiativer, er det ikke lykkedes politikerne at tage hånd om problemet.  

Alt for få begynder fortsat på autobranchens uddannelser – og endnu færre færdiggør dem. Det er de triste realiteter, når vi igen skal til folketingsvalg.  

Behov for politisk opmærksomhed
Manglen på kvalificeret arbejdskraft er naturligvis alvorligt for branchen selv, hvorfor det er en af hovedprioriteterne for os i Autobranchen Danmark. Men det er også alvorligt for samfundet som sådan. Derfor må og skal det have politisk opmærksomhed.

Alt for få begynder fortsat på autobranchens uddannelser – og endnu færre færdiggør dem

Gitte Seeberg
Administrerende direktør i Autobranchen Danmark

Når det tager længere tid at reparere bilerne, eller at nogle af værkstederne må sige nej på grund af mangel på arbejdskraft, går det ud over vores mobilitet. Det skaber problemer i danskerens hverdag og forplanter sig til arbejdsmarkedet og familielivet, hvor mange har brug, at bilen fungerer upåklageligt for at få hverdagen til at hænge sammen.

I den seneste kvartalsundersøgelse blandt Autobranchen Danmarks medlemmer svarer næsten to ud af tre, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Heraf svarer over 90 procent, at de har svært ved at rekruttere mekanikere, mens cirka halvdelen svarer, at de har svært ved at rekruttere karrosseriteknikere.

Tallene er alarmerende høje. Og selvom beskæftigelsen nu viser tegn på at være faldende i samfundet generelt, vil uddannelsesefterslæbet desværre betyde, at vi kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft i autobranchen i lang tid fremover.  

Mere fokus på uddannelse og efteruddannelse
I Autobranchen Danmark har vi selv med samarbejdspartnere som Dansk Automobil Sports Union og erhvervsskolerne forsøgt at tiltrække nye personer til autobranchen og dens uddannelser, men politikerne må også have pengepungen frem. Mange unge mangler i dag en uddannelse, og derfor skal FGU’erne styrkes yderligere, så flere uuddannede får en nemmere vej ind i uddannelsessystemet.

Praktikmuligheder i de praktiske fag skal styrkes på de gymnasiale uddannelser og de andre ungdomsuddannelser

Gitte Seeberg
Administrerende direktør i Autobranchen Danmark

Samtidig skal praktikmuligheder i de praktiske fag styrkes på de gymnasiale uddannelser og de andre ungdomsuddannelser, så flere får øjnene op for autobranchen og dens muligheder. Det gælder i øvrigt allerede fra folkeskolen, hvor studievejledningen mere konsekvent skal præsentere de unge for et bredere udsnit af uddannelser, og undervisningen skal tilrettelægges, så de praktiske  uddannelsesmuligheder får større fokus.  

For som om det ikke var nok, står en stor del af arbejdsstyrken med et stort efteruddannelsesbehov, fordi elbilerne med deres nye krav til håndtering og reparation gør deres indtog på værkstederne.  

Her er uddannelsesstederne efterhånden kommet op i gear, men der brug for politisk fokus og kontante økonomiske håndsrækninger til skolerne, så de på bedst mulig vis kan uddanne fremtidens mekanikere – og efteruddanne alle de andre mekanikere, der har brug for det.  

Hvis ikke det sker, risikerer vi, at Danmark i overført betydning kører i grøften. Og får svært ved at komme op igen. Det må vi ikke lade ske. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00