Bredt flertal vil have ny stor cykelpulje
INVESTERINGER: Der er bred politisk opbakning til at prioritere noget, der kan ligne en ny cykelmilliard til at fremme de tohjuledes udbredelse i storbyer og på landet. Men pengene skal først lige findes.
Kim Rosenkilde
RedaktørVi skal lave en ny masterplan, som rækker frem mod 2030. Og der vil vi helt sikkert fra Venstres side fokusere på, at der også bliver plads til investeringer i cykelinfrastruktur.
Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører
Der skal afsættes en ny, stor pose penge, som kan være med til at fremme investeringer i cykelstier og andre tiltag, der kan forbedre forholdene og sikkerheden for cyklister.
Der blev med forliget om 'Danmarks grønne transportpolitik 2009' afsat 100 mio. kr. pr. år i perioden 2009-2014 til ”Mere cykeltrafik”. Puljen skulle anvendes til at forbedre forholdene for cyklister, så cyklen bliver en mere attraktiv transportform.
Der kunne blandt andet søges midler til kommunale cykelbyprojekter og projekter vedr. forbedret trafiksikkerhed og innovation mv. Ansøgere kunne være kommuner, offentlige eller private uddannelsesinstitutioner, der modtager offentlige tilskud eller organisationer, der vil fremme cyklisme, trafiksikkerhed mv.
Med puljen fulgte et krav om kommunal medfinansiering på 50-70 pct.
Det er transportordførere fra et bredt udsnit af Folketingets partier enige om. Spørgsmålet var til debat på sidste uges nationale cykelkonference, som sluttede af med politisk debat på Christiansborg.
Med aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 blev der etableret en cykelpulje på 100 millioner kroner årligt i fem år. Puljen blev udmøntet hånd i hånd med et antal tilsvarende kommunale kroner i medfinansiering.