Debat

Bussen er den kollektive trafiks oversete lillebror

DEBATPANEL: Bussen er overset af transportpolitikerne på Christiansborg, skriver formanden for Kollektiv Trafik Forum, Jess Abildskou. Ifølge ugens debattør er bussen bedre end sit rygte og fortjener langt mere opmærksomhed.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Jess Abildskou
Formand for Kollektiv Trafik Forum

Når pressen skriver om kollektiv trafik, handler det næsten altid om tog.

Én mulig forklaring kan være de regionale forskelle. I Hovedstadsområdet er togtrafikken den dominerende kollektive transportform, og den toneangivende del af pressen er stationeret i Storkøbenhavn. I provinsen er det bustrafikken, der fylder mest.

En anden forklaring kunne være, at bussen af mange opleves som en trafikal nødløsning - både i forhold til bilen og toget.

Bussen bedre end sit rygte
Men bussen er langt bedre end sit rygte. Bussen løser mange forskellige opgaver i byen og på landet. Det kan være store bybuslinjer med hyppige afgange og tusindvis af daglige passagerer, det kan også være buslinjer fra én by til en anden eller en skolebusrute i et landdistrikt. Og kvaliteten i buskørslen har aldrig været bedre. Som passager kan man regne med, at bussen kommer, og at den kører til tiden.

Fakta

BLAND DIG!
Deltag i debatten- send dit indlæg til [email protected]

Bussen har en stor fleksibilitet - specielt sammenlignet med toget - og kan dermed supplere togtrafikken med et fintmasket lokalt trafiknet.

Og busserne har langt flere passagerer end toget. Busrejser er typisk korte, mens togrejser er længere.
Jernbanen udfører til gengæld næsten dobbelt så meget trafikarbejde som bustrafikken. Arbejdsdelingen er velkendt, og det tætte samarbejde mellem bus og tog tager sit udgangspunkt i bussens og togets forskellige roller i trafiksystemet.

Bustrafikken er en uundværlig del af den kollektive trafik. Bustrafikken fortjener mere opmærksomhed.

Jess Abildskou
Formand for Kollektiv Trafik Forum

Siden kommunalreformen i 2007 er bybusbetjeningen blevet gennemgribende ændret. Buslinjer er lagt sammen i nye A-buslinjer, som til gengæld kører meget hyppigere. Også de regionale mellembys-busruter har været gennem en lignende proces. Her kaldes de styrkede busruter for X-busser eller R-busser.

Passagererne har næsten alle steder taget godt imod denne type ændringer, og nye passagerer er kommet til.

Politikerne nedprioriterer bussen
Når transportpolitikerne på Christiansborg taler om kollektiv trafik, handler det også næsten altid om tog.

Hovedparten af togtrafikken er en statslig opgave, som de nationale politikere har et direkte ansvar for, så det er måske forståeligt for politikernes vedkommende. Men alligevel er bustrafikkens betydning undervurderet.

Transportpolitikerne på Christiansborg indgik i 2009 en bred aftale om en grøn transportpolitik. Kollektiv trafik fik en hovedrolle i denne politik. Målet er en fordobling af passagertallet, og det skal nås bl.a. gennem massive investeringer i jernbanen. Bussens andel af passagervæksten er ikke klargjort på samme måde, men er overladt til kommuner og regioner gennem de regionale trafikselskaber. Der er dog afsat statslige udviklingspuljer målrettet bustrafikken, og senest er der vedtaget takstnedsættelser.

Bustrafikken er en uundværlig del af den kollektive trafik. Bustrafikken fortjener mere opmærksomhed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00