Debat

Byrådsmedlem: Ankestyrelsen bremser udrulning af ladestandere

Når Ankestyrelsen melder så kategorisk ud, som de har gjort, får det enhver advokat til at læse sort på hvidt, at kommunerne ikke har nogen rolle i udrulning af el-ladestandere. Vi ønsker blot at klargøre til elladestanderne på de forskellige arealer. Lad os ikke spilde tiden, skriver Anders Thingholm.

Vil vi denne grønne omstilling, også i vores transportsektor? Må kommunerne ikke spille en rolle her? Eller skal der gå teknokrati i den? Lad os nu ikke spilde tiden, skriver Anders Thingholm.
Vil vi denne grønne omstilling, også i vores transportsektor? Må kommunerne ikke spille en rolle her? Eller skal der gå teknokrati i den? Lad os nu ikke spilde tiden, skriver Anders Thingholm.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Anders Thingholm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Selvom at Covid19-krisen fylder mere eller mindre alt lige nu i medierne og på Christiansborg, så er der brug for, at landets kommuner får nogle klare rammer at arbejde ud fra – her tænker jeg helt specifikt på den grønne omstilling og særligt i de ambitioner, som vi har for den grønne omstilling.  

Det er Folketingets ambition, at el-biler/hybrid skal udgøre en betydelig del af fremtidens grønne transport – senest i 2030 skal vi have 775.000 grønne biler. Som det påpeges i klimarådets rapport medfører denne målsætning, at der skal sikres en solid ladestruktur.

Ja, el-bilerne har været og er fortsat under kraftig udvikling, og de kan køre længere og længere efter hver opladning hjemme i husstanden, men det nedtoner ikke behovet for, at vi rundt om i landet, med omtanke, skal have en ladestruktur, der gør det nemt og bekvemt at få ladet bilen op, når behovet er der. 

I Nordfyns Kommune har vi med vores budget 2021 prioriteret midler til at forfølge de grønne ambitioner – også dem, der ligger i vores egne visioner for kommunens nye Klima- og Miljøpolitik "Green Steps".

Helt konkret satte vi for perioden 2021-2024 1.000.000 kroner af, fordelt med 250.000 kroner årligt til udbredelsen af el-ladestandere på særligt udvalgte steder rundt om i vores geografisk store kommune. Efter opgaven blev sendt i udbud om opsætning og drift viste det sig hurtigt, at vi allerede her i 2021 kunne få de samlede midler i fuld udrulning med hele 14 ladestandere – de private aktører er klar, og de vil gerne investere i vores kommune. Så langt, så godt! 

Ankestyrelsen bremser udrulning
Det er så med en ret uforstående mime i ansigtet, når Ankestyrelsen, på baggrund af henvendelse fra Frederiksberg Kommune, for ikke ret lang tid siden kommer med, hvad jeg vil kalde en ret bastant udtalelse, der ret kategorisk afviser, at kommunerne må spille nogen som helst rolle i udrulningen af ladenetværk – det skal ske på privat og kommercielle vilkår.

Jeg er helt med på, at kommunerne ikke skal tage arbejdet/initiativet væk fra vores private aktører – det er heller ikke tanken med den nordfynske løsning! I vores løsning vil vores rolle blot være at klargøre til elladestanderne på de forskellige arealer.

Vil vi denne grønne omstilling, også i vores transportsektor? Må kommunerne ikke spille en rolle her? Eller skal der gå teknokrati i den? Lad os nu ikke spilde tiden. 

Anders Thingholm
Byrådsmedlem, Nordfynd Kommune

Vi stiller parkeringspladser til rådighed og afholder udgifterne til grundinstallationen til ladestandere – den private aktør ejer, driver ladestanderne og afholder alle udgifter til levering, opsætning og servicering. Når Ankestyrelsen melder så kategorisk ud, som de har gjort, får det enhver advokat til at læse sort på hvidt, at kommunerne ikke har nogen rolle her, og kan det virkelig være rigtigt? 

Lad os ikke spilde tiden
Jeg vil vove den påstand, at Ankestyrelsen med deres udtalelse også klart går imod de bestemmelser, der ligger i Byggeloven (udmøntet i bygningsreglementet), hvor kommuner netop skal sørge for, at der planlægges med plads til el-lade-standere. 

Endeligt vil jeg vove den påstand, at hvis udrulningen af el-ladestandere skal ske, uden at kommunerne må spille en mindre rolle, så bidrager det yderligere til den opdeling af land og by, som landdistriktskommunerne løbende arbejder på at have i balance – det gør vi i hvert fald i Nordfyns Kommune!  
 
Vil vi denne grønne omstilling, også i vores transportsektor? Må kommunerne ikke spille en rolle her? Eller skal der gå teknokrati i den? Lad os nu ikke spilde tiden. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00