Debat

Cargofima: Få de halvtomme lastbiler fyldt op, så vi kan nedbringe godtransportens CO2-udledning

Knap halvdelen af de danske lastbiler kører tomme eller halvtomme rundt på de danske veje. Det skader klimaet unødigt, og det vil fortsætte mange år endnu, hvis der ikke gøres noget. Et politisk krav om at dokumentere CO2-udledning ved transport vil skabe et incitament til nedbringe CO2-udledningen, og det vil have stor effekt for den grønne omstilling, skriver Iver Winther og Michael Junge.

Lastbilernes kapacitetsudnyttelse skal øges ved blandt andet at indføre krav om dokumentation for CO2-udledning ved al professionel godstransport, skriver Iver Winther og Michael Junge.
Lastbilernes kapacitetsudnyttelse skal øges ved blandt andet at indføre krav om dokumentation for CO2-udledning ved al professionel godstransport, skriver Iver Winther og Michael Junge.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis det ambitiøse mål om en 70-procents reduktion af CO2-udledningen skal nås, er det ikke tilstrækkeligt at have fokus på at udskifte bilparken til grønne biler. Det er nødvendigt også at have fokus på at mindske CO2-udledningen for de traditionelle dieseldrevne lastbiler i overgangsperioden.

Det vil nemlig tage en længere årrække, før lastbilparken er udskiftet, for de grønne køretøjer er flere gange dyrere end de traditionelle og der er lang ventetid på dem. Endnu vigtigere er dog, at der endnu ikke findes grønne lastbiler, som kan klare de lange distancer. Ingen ved, om det er brint eller en ny generation el, der bliver fremtidens teknologi og derfor vil derfor tage år, før lade infrastrukturen er på plads i Europa.

Derfor skal der også politisk fokus på at få de traditionelle lastbiler til at køre mere miljøvenligt.

Hvis den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse øges med to ton, og hvis tomkørslen halveres, vil den samlede danske CO2-udledning falde med 437.000 ton, så der er meget at hente. Men udviklingen går alt for langsomt.

Iver Winther og Michael Junge
Hhv. CEO og CCO, CargoTruckExchange

Lastbilernes kapacitetsudnyttelse skal øges

De seneste tal fra Danmarks Statistikbank viser, at knap halvdelen af lastbilerne kører halvtomme og tomme rundt på vejene. Det er dyrt for miljøet og for virksomhederne.

Omlægningen af energiafgifterne til CO2-afgifter har til formål at få mindsket brændstofforbruget, en udvikling som stigningerne i benzin- og dieselpriserne i øvrigt også bidrager til. Det er positivt, men det giver desværre ikke et tilstrækkeligt incitament til at øge kapacitetsudnyttelsen, da merprisen blot kan væltes over på kunderne og forbrugerne.

Det er i dag muligt at skabe en digital platform, der kan koble gods med ledig kapacitet uden at konkurrencefølsomme informationer afsløres, og som samtidig kan beregne CO2-udledningen.

Vores beregninger viser, at hvis den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse for eksempel øges med to ton, og hvis tomkørslen halveres, vil den samlede danske CO2-udledning falde med 437.000 ton, så der er meget at hente. Men udviklingen går alt for langsomt.

Der skal fastsættes én godkendt standard til en troværdig beregning af CO2-udledningen, der skal anvendes i hele landet.

Iver Winther og Michael Junge
Hhv. CEO og CCO, CargoTruckExchange

Kræv synlige tal for CO2-udledning ved al transport

Valgkampen er gået i gang, og vi har et godt forslag til alle Folketingets klimabevidste partier. Vi opfordrer Folketinget til at kræve synlighed om CO2-udledningen ved transport for at skabe incitamenter i logistikbranchen til at mindske udledningen.

Helt konkret skal lastbilernes kapacitetsudnyttelse øges ved for det første at indføre krav om dokumentation for CO2-udledning ved al professionel godstransport. Konkret skal det ske ved at kræve, at CO2-udledningen forårsaget af godstransporten skal være synlig på fakturaen. Klimabevidstheden er stor, og er prisen den samme, tror vi flere vil vælge den vognmand, der kan dokumentere det mindste CO2-forbrug. Synlighed vil gøre CO2-udledning ved godstransport til en konkurrenceparameter og skabe den nødvendige efterspørgsel, der kan drive udviklingen mod at nedbringe udledningen.

Der bør desuden indføres krav om dokumentation for CO2-udledning ved godstransport for alle offentlige indkøb.

Og så skal der fastsættes én godkendt standard til en troværdig beregning af CO2-udlledningen, der skal anvendes i hele landet. Det er væsentligt, at der kun bliver én beregningsmetode i Danmark, og at den lægger sig op ad en europæisk standard, da transport er grænseoverskridende. Her vil Danske Speditørers nye guide for CO2-beregning og deklaration være et godt udgangspunkt, da den er baseret på den europæiske EN16258-standard og den globale GLEC-standard.

Billigt forslag med stor miljøeffekt

Dette forslag vil ikke koste statskassen mange midler, men det vil få en markant og hurtig miljøeffekt, fordi det vil få markedet til at flytte sig. Det vil give transportbranchen en større økonomisk sikkerhed, så de kan foretage de nødvendige digitale investeringer.

Det vil give firmaer som vores, der udbyder en sådan digital platform, der kan matche gods med ledig kapacitet, en mulighed for at konkurrere på lige fod og endelig vil en bedre kapacitetsudnyttelse og deraf følgende mindre brændstofforbrug være en klar økonomisk fordel for branchen.

Det er for ensidigt kun at fokusere på indførslen af el- og brintbiler, som i øvrigt heller ikke altid er emissionsfri. Men uanset drivmiddel vil det altid være en gevinst for miljøet at få fyldt lastbilerne op.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00