Debat

Vejforening: Derfor har OPP ikke fået sit gennembrud

TRANSPORTDEBATTEN: På trafikområdet er de politiske hensigtserklæringer om OPP aldrig blevet omsat til handling. Derfor taber Danmark både produktivitet og konkurrenceevne, skriver Søren Bülow fra Dansk Vejforening og kommer med en løsning på problemet.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Søren Bülow
Sekretariatschef, Dansk Vejforening 

OPP (offentligt-privat partnerskab) har været en del af regeringsgrundlagene i løbet af de seneste 10 år. I 2004 spillede den daværende regering endda ud med en konkret handlingsplan.

Men på trafikområdet er de politiske hensigtserklæringer aldrig blevet omsat til konkret handling. Der har manglet et centralt, slagkraftigt initiativ til at sparke liv i OPP.

Ingen rammebetingelser 
Enhver, der har fulgt trafikområdet i de seneste år, har sikkert bemærket, at historien om at en pensionskasse vil købe de danske jernbaner eller veje, er en jævnligt tilbagevendende nyhed. Det er faktisk 10 års tid siden, at disse historier for alvor begyndte at dukke op.

Men hvorfor sker der så ikke noget?

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 1. oktober og en måned frem handler anden udgave af Transportdebatten om finansiering af infrastruktur.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Forklaringen er i princippet ret enkel: Rammebetingelserne er simpelthen ikke på plads.

Uddybningen af den påstand fylder mere, end der kan klemmes ind i ét debatindlæg. Men blandt andet handler det om at pensionsselskaberne ikke kan få noget klart, politisk signal om, hvad der bliver at investere i fremover.

Kommunerne kan stadig ikke få en generel fritagelse for deponeringsreglerne. Og i entreprenørsektoren er der en tilbageholdenhed over for at skulle investere millioner i OPP-knowhow, som der måske aldrig bliver brug for.

Vi står altså i Danmark med et mere hardcore problem, end man får indtryk af fra den almindelige, transportpolitiske debat om OPP, hvor argumenterne for og imod OPP mest af alt minder om smagsdommeri.

Søren Bülow
Sekretariatschef

Der er flere uafklarede punkter af samme skuffe. Og problemet i disse uafklarede punkter er, at de hver for sig alle er i stand til at opstille en hindring for, at OPP konkret kan komme i gang.

På den anden side er der ikke mange af aktørerne, der tør melde definitivt fra over for OPP. For hvad nu hvis den politiske vind pludselig skifter, og OPP bliver et stort indsatsområde? Står man så ikke dér som stor investor, vejmyndighed eller entreprenør og er i en ret dårlig udgangsposition?

Derfor bliver det mest ved de uforpligtende skåltaler for åbne døre, men skuldertræk bag de lukkede døre.

OPP-light 
Retfærdigvis skal det siges, at OPP på trafikområdet da har sit eget stille liv i det, som man kunne kalde "OPP-light". Det er i kontraktsformer som funktionsudbud og partnering. Hver for sig løsninger, der kan være meget fornuftige.

Men især i sammenligning med vores nabolande, der alle benytter fuldblods-OPP med overvejende succes, er "OPP-light" bare ikke nok.

Det hænger sammen med tempoet i den udvikling inden for produktivitet, innovation og levering til tiden som disse lande oplever, og som giver dem en konkurrencemæssig fordel.

Danmark taber produktivitet og konkurrenceevne 
Dermed er det også sagt, hvad det er, vi taber i Danmark ved at vi på tiende år stadig ikke har været i stand til at få OPP til at fungere: Det er især produktivitet og konkurrenceevne.

Vi står altså i Danmark med et mere hardcore problem, end man får indtryk af fra den almindelige, transportpolitiske debat om OPP, hvor argumenterne for og imod OPP mest af alt minder om smagsdommeri.

Løsning på problemet 
Problemet er heldigvis til at løse. Det kræver blot, at der tages et initiativ som er slagkraftigt nok til at rydde forhindringerne af veje, og som kan skabe tillid i transportsektoren til, at det er seriøst ment.

Der er næppe tvivl om, at den eneste aktør, der har fat i snore nok til at kunne tage det slagkraftige initiativ, er staten. Og når vi nu taler om transportsektoren, er det altså Transportministeriet, pilen peger på.

Initiativet bør inddrage de private aktører i transportsektoren fordi det - i sagens natur - netop handler om samarbejde imellem offentlig og privat sektor. Det er altså ikke nok bare at iværksætte et stykke embedsmandsarbejde.

Dansk Vejforening har en række anbefalinger til, hvordan man konkret kan gå frem for at sætte skub i OPP, hvilket vi bl.a. har skrevet til den nye transportminister i forbindelse med hendes tiltrædelse.

Der er også masser af inspiration at hente fra andre lande og deres PFI'er (Private Financing Initiative).

Så det er bare med at komme i gang, men den politiske vilje skal naturligvivs være der. Er den det?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Bülow

Direktør, Dansk Køl & Varme
cand.polit. (Københavns Uni. 1991)

0:000:00