Debat

Danske Rederier: Med ’Fit for 55’ sætter EU et eksempel for, hvordan vi skal omstille den globale skibsfart

Den globale skibsfart står for cirka tre procent af verdens samlede CO2-udledninger. Derfor skal vi sætte alt ind på at få gjort vores skibe klimaneutrale. EU’s klimapakke ’Fit for 55’ er ikke perfekt, men kan være med til at dreje en del af skibsfarten på ret kurs, skriver Maria Skipper Schwenn.

Hvis det bliver ved
med at være meget billigere at sejle videre på fossile brændstoffer, vil
omstillingen ikke finde sted. Vi er derfor nødt til at lukke prisgabet mellem
fossile og alternative brændstoffer, og det kan indlemningen af skibsfarten i
EU’s kvotesystem være et skridt på vejen til, skriver Maria Skipper Schwenn.
Hvis det bliver ved med at være meget billigere at sejle videre på fossile brændstoffer, vil omstillingen ikke finde sted. Vi er derfor nødt til at lukke prisgabet mellem fossile og alternative brændstoffer, og det kan indlemningen af skibsfarten i EU’s kvotesystem være et skridt på vejen til, skriver Maria Skipper Schwenn.Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Maria Skipper Schwenn
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ligesom man ikke bare uden videre ændrer kurs på en supertanker, så tager det også tid at dreje den globale skibsfart ind på en mere klimavenlig kurs.

Men trods det at det er svært, er det bydende nødvendigt.

For selvom skibsfarten er den langt mest klimavenlige transportform over længere afstande, så er det ikke en carte blanche til at læne sig tilbage og lade klimaet sejle sin egen sø. Vi har et ansvar – og i rederierne ser vi os selv som en del af løsningen. Men vi kan ikke gøre det alene.

Kommissionen har fat i de rigtige værktøjer
Først og fremmest har vi brug for lovgivning, som tilskynder rederier til at gå forrest i den grønne omstilling. Og selvom vi stadig mener, at global regulering af vores globale branche er det eneste rigtige, er det forståeligt, at EU med sin ambition om at være verdens første CO2-neutrale kontinent går forrest med konkret lovgivning.

EU er med sit klimaudspil med til at dreje roret på supertankeren, og så skal vi have resten af verdensflåden til at følge trop.

Maria Skipper Schwenn
Direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier

For det tager – af mange forskellige årsager – tid, når 174 lande skal blive enige om global klimaregulering.

Så på trods af, at regional regulering ikke er en blomst, der har groet i vores baghave, så har EU her muligheden for at tage lederskab og sætte kursen.

Med ’Fit for 55’ har kommissionen fat i de rigtige værktøjer.

Hvis det bliver ved med at være meget billigere at sejle videre på fossile brændstoffer, vil omstillingen ikke finde sted. Vi er derfor nødt til at lukke prisgabet mellem fossile og alternative brændstoffer, og det kan indlemningen af skibsfarten i EU’s kvotesystem være et skridt på vejen til.

Kommissionen foreslår også, at EU aktivt skal støtte produktionen af alternative brændstoffer og arbejde for at øge efterspørgslen på dem. Også her har de fat i den lange ende.

Det er nemlig ikke nok, at vi omstiller vores skibe til at kunne sejle på klimaneutrale brændstoffer. Hvis der ikke er nok af de nye brændstoffer – og hvis det er for bøvlet at tanke op – ja, så bliver det ikke til noget.

Tilgængelighed af nye, alternative brændstoffer er uden tvivl en af de største faktorer i forhold til at nå vores ambitiøse mål om at have en klimaneutral flåde i 2050.

En løftestang for global regulering
Havde det ikke været bedre, hvis det havde været globale regler, der fra dag ét omfattede hele verdens handelsflåde?

Jo helt sikkert, men jeg håber og tror, at ”Fit for 55” kan fungere som løftestang for at indføre global regulering for skibsfarten. Dét vel at mærke, hvis Rådet og Parlamentet fastholder de gode takter i forslagene og ikke kommer til at spille falskt ved at stille krav, der bremser global regulering.

EU er med sit klimaudspil med til at dreje roret på supertankeren, og så skal vi have resten af verdensflåden til at følge trop.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00