Debat

Danske Rederier: Nye globale svovlkrav skal implementeres fair og korrekt

DEBAT: Hvis IMO’s nye globale svovlkrav skal blive en succes, kræver det klare retningslinjer, samt at myndighederne og operatørerne er deres anvar bevidst, da de skal sikre, at reglerne bliver overholdt, skriver Asbjørn Overgaard Christiansen.

Der er vigtige udeståender for, at den globale overgang til det 0,50 svovlholdige brændstof bliver en succes, mener Asbjørn Overgaard Christiansen.
Der er vigtige udeståender for, at den globale overgang til det 0,50 svovlholdige brændstof bliver en succes, mener Asbjørn Overgaard Christiansen.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Asbjørn Overgaard Christiansen
Fungerende direktør i Danske Rederier  

Fakta
• 1. januar 2020 skal det årlige forbrug på mere end 250 millioner ton HFO (3.5 procent svovl) omlægges til svovlfattige brændstoffer
• 2.700 skibe forventes at have røgrenseanlæg (scrubbers) installeret 1. januar 2020 og kan dermed fortsætte med at bruge HFO
• I øjeblikket estimeres prisforskellen mellem HFO med 3,5 procent svovl og brændstof med 0.50 procent svovlindhold til at være 200-400 USD/ton
• Forberedelsen af skibene vil tage tid – hvor lang tid vil afhænge af hvert enkelt skib, og det er ikke forventet, at det vil være nødvendigt at foretage større investeringer i skibene.

Kilde: Danske Rederier

IMO’s endelige vedtagelse i efteråret af det såkaldte carriage ban, der for skibe uden installerede svovlrensningsanlæg forbyder brændstof ombord med en højere svovlprocent end 0,5, er en afgørende milepæl i forhold til at sikre en simpel og effektiv håndhævelse af de globale svovlkrav.

Der er dog stadig vigtige udeståender for, at den globale overgang til det 0,50 svovlholdige brændstof bliver en succes. Det gælder blandt andet tydelige retningslinjer for gennemførsel af reglerne og klare procedurer for, hvordan et rederi skal håndtere den uventede situation, at det ikke er muligt at købe 0,50 procent brændstof i en bestemt havn.

Derfor har Danske Rederier store forventninger til næste uges møde i IMO.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Tydelige regler
Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolut sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet. Men skulle man undtagelsesvist blive nødt til at købe højsvovlsbrændstof for, at skibet kan fortsætte rejsen, så skal proceduren for, hvordan man håndterer den situation, være helt klar, så der ikke opstår tvivl om brugen af denne undtagelse.

Læs også

Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet. 

Asbjørn Overgaard Christiansen
Fungerende direktør i Danske Rederier

Der er kun godt ti måneder til, at de nye krav træder i kraft, og grundig forberedelse er nødvendig, hvis overgangen fra 3,5 procent til 0,5 procent svovl i brændstoffet skal blive en succes.

Svovlkrav skal overholdes
Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom man sejler på det rigtige brændstof.

Leverandører af brændstof bør sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, når man nærmer sig skæringsdatoen, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der adresserer de nye krav.  

Reglerne gælder uden undtagelse fra 1. januar 2020. Derfor er en grundig forberedelse afgørende, hvis overgangen til brændstof med 0,50 procent svovl skal blive en succes. Det betyder også, at klare retningslinjer for gennemførsel af reglerne vil kunne understøtte både myndigheder og operatører i at sikre, at svovlkravene bliver overholdt.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Asbjørn Overgaard Christiansen

Adm. direktør, Copenhagen Capacity
Akademiøkonom, innovation og entreprenørskab

0:000:00