Debat

Danske Rederier: USA's grønne kursskifte kan sætte retningen for skibsfartens fremtid

USA har pludselig lagt kursen om og proklameret, at CO2-udledningerne fra global skibsfart i 2050 bør være reduceret til nul. USA's opbakningen til de danske ambitioner kan blive afgørende i internationale forhandlinger, hvor Danmark bør tage førertrøjen på, skriver Anne H. Steffensen.

Mærsk har fremrykket sin ambition om, at de vil have deres
første CO2-neutrale skib på vandet i 2023, skriver Anne
H. Steffensen.
Mærsk har fremrykket sin ambition om, at de vil have deres første CO2-neutrale skib på vandet i 2023, skriver Anne H. Steffensen.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Anne H. Steffensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

USA har ikke ligefrem været en konstruktiv medspiller i FN's søfartsorganisation, IMO, de seneste år, hvor det altoverskyggende punkt på dagsordenen har været, hvordan og hvor meget global skibsfart skal reducere CO2-udledningen.

Da USA's forhenværende præsident, Donald Trump, trak USA ud af Paris-aftalen, betød det også, at de amerikanske forhandlere i IMO ikke kunne bidrage til fremdrift i forhandlingerne.

Med Danmark og nu USA, som melder klart ud, kan vi stå på tærsklen til et gennembrud for en mere klimavenlig international skibsfart

Anne H. Steffensen
Direktør, Danske Rederier

Med 174 medlemslande, der skal blive enige om teknisk komplicerede regler for skibenes effektivitet krydret med den grundlæggende konflikt mellem industri- og udviklingslande, som altid hersker i internationale klimaforhandlinger, så betyder det noget, når et land som USA, der er nummer to over verdens CO2-udledere (efter Kina) stempler ind i diskussionerne, før beslutningerne skal træffes.

Det var derfor en kærkommen nyhed, da USA's særlige klimaudsending, John Kerry, i april annoncerede, at USA vil arbejde for, at IMO vedtager et mål om at nedbringe den globale udledning fra skibsfart til et rundt nul i 2050.

Toner rent flag i klimakampen
USA har genfundet rytmen og toner nu rent flag i klimakampen for en klimavenlig skibsfart. Danmark er verdens femtestørste shippingnation, når vi måler på opereret tonnage, og USA er lige efter på sjettepladsen.

Men Danmark har indtil nu været på førstepladsen, når det kommer til ambitionerne om klimaneutralitet. I Danske Rederier formulerede vi allerede i 2019 en ambition om, at vores medlemmer skal have en klimaneutral flåde i 2050. Men med den seneste udmelding fra USA har Danmark fået en stærk alliancepartner i IMO, og det kan blive afgørende for, hvor grønt det blå bliver i fremtiden.

Vi er meget bevidste om, at skibsfarten står for cirka tre procent af de globale CO2-udledninger. Derfor håber vi på en så ambitiøs international regulering af skibsfarten som overhovedet muligt.

Klimavenlig nytænkning
Statsminister Mette Frederiksen (S) talte 23. april på et internationalt klimatopmøde på invitation af USA's præsident, Joe Biden.

Det er ikke tilfældigt, men et klart udtryk for, at Danmarks traditioner og ambitioner for en grøn omstilling gennem blandt andet arbejdet i klimapartnerskaberne også er blevet set uden for Danmarks grænser.

Vi er godt på vej med en række konkrete projekter, som allerede nu tester nye brændstoftyper, brugen af vindenergi, optimering af skibsdesignet og andet, som kan nedbringe CO2-udledningen

Anne H. Steffensen
Direktør, Danske Rederier

Vi har vist verden, at vi har evnerne og ambitionerne til at indrette samfund og erhvervsliv på en mere klimavenlig og energieffektivmåde end mange andre lande. Det gælder også i dansk skibsfart.

Vi er godt på vej med en række konkrete projekter, som allerede nu tester nye brændstoftyper, brugen af vindenergi, optimering af skibsdesignet og andet, som kan nedbringe CO2-udledningen. Endelig har Mærsk fremrykket sin ambition om, at de vil have deres første CO2-neutrale skib på vandet i 2023.

Danmark skal gå foran i IMO
De ambitioner, som Danmark og dansk skibsfart har, kan vi også bruge til at gå foran i IMO – sammen med blandt andre USA – og få sat turbo på arbejdet med at få en stærkt global klimaregulering på plads.

Derfor foreslog vi i Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark, at man udnævner en IMO-ambassadør, der kontinuerligt skal arbejde benhårdt på – via diplomatiet – at få skabt opbakning til en ambitiøs klimaregulering blandt IMO's 174 medlemslande.

Derfor håber jeg, at statsministeren vil forsøge at finde opbakning blandt verdens lande til at sætte fælles kræfter ind på at gøre skibsfarten CO2-neutral. Med Danmark og nu USA, som melder klart ud, kan vi stå på tærsklen til et gennembrud for en mere klimavenlig international skibsfart.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00