Debat

Debat: Efter coronakrisen skal der sættes grønt pres på luftfarten

DEBAT: Coronakrisen giver os mulighed for at tænke i nye baner, hvilket også bør gælde for transportsektoren, der står for en tredjedel af Danmarks CO2-udledning. Den økonomiske genopretning skal også være grøn, skriver Jens Martin Skibsted.

Økonomiske hjælpepakker skal kobles med strenge krav om udvikling og brug af bæredygtige brændsler, skriver Jens Martin Skibsted. 
Økonomiske hjælpepakker skal kobles med strenge krav om udvikling og brug af bæredygtige brændsler, skriver Jens Martin Skibsted. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Martin Skibsted
Partner, Manyone, Medlem af World Economics Forum Global Future Council on Mobility samt af bestyrelsen for Bitten og Mads Clausens Fond

Produkter, værktøjer og strukturer der ikke bidrager til den grønne omstilling skal udfases og erstattes med bæredygtige løsninger.

Jens Martin Skibsted
Partner, Manyone, Medlem af World Economics Forum Global Future Council on Mobility samt af bestyrelsen for Bitten og Mads Clausens Fond

Corona-krisen har tvunget Danmark og hele verdensøkonomien i knæ, og endnu er det for tidligt at sige, hvor alvorlige konsekvenserne bliver. Globalt kæmper beslutningstagerne for at træffe de rigtige valg, for at genrejse samfundene og her det væsentligt at holde sig for øje, at ikke alt har lidt under Corona-krisen.

Luftkvaliteten i Kina og Italien er luftkvaliteten markant bedre, i Venedig svømmer der delfiner i kanalerne og i flere amerikanske storbyer er den forureningståge, der plejer at ligge hen over byerne, forsvundet.

Klimaet vinder, når verden står stille. Og med de markante forbedringer, der er opnået på kort tid, er det åbenlyst, at vi skal genstarte vores samfundsstrukturer i stedet for at skrue på kendte knapper, hvor en afgiftfritagelse her og en finansiel hjælpepakke der, skal få BNP retur på de vanlige niveauer.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det glæder mig, at klimaminister Dan Jørgensen sammen med sine EU-kollegaer er blevet enige om, at klima skal være en del af den økonomiske genopretning af Europa. For de gode løsninger ligger lige for.

Luftfarten kalder på grønne løsninger
Produkter, værktøjer og strukturer der ikke bidrager til den grønne omstilling skal udfases og erstattes med bæredygtige løsninger, og det gælder ikke mindst på mobilitets og transportområdet.

En tredjedel af Danmarks CO2-udledning kommer fra transportsektoren. Kritikere vil hævde, at international transport udgør langt størstedelen, og derfor ikke skal regnes med. Men det skal den netop, fordi de globale bevægelsesmønstre er vævet sammen i et tæt og uadskilleligt netværk, hvilket spredningen af COVID-19 viste med al uønskelig tydelighed.

Flybranchen vil være et oplagt sted at begynde. Der er tale om en branche, der ikke er pålagt samme krav om at nedsætte deres klimabelastning som andre brancher og ofte alligevel er begunstiget af indirekte, offentlige subsidier. Flere flyselskaber kæmper for deres overlevelse, og sandsynligvis vil antallet af flyselskaber post-Corona blive kraftigt reduceret. Branchen skal genopbygges og heri ligger muligheden.

Økonomiske hjælpepakker skal kobles med strenge krav om udvikling og brug af bæredygtige brændsler som for eksempel electrofuels. Vil et selskab ind på en ny rute kan de kun vinde den, hvis deres flydesign er brændstofsoptimerede, og som forbrugere bør vi overveje, om det overhovedet er nødvendigt at sætte os ind i et fly.

Læs også

Igangsæt grønne infrastrukturpakker
Fly er ikke nødvendigvis den bedste løsning, men alternativerne skal være til stede. Derfor er det oplagt at igangsætte grønne infrastrukturpakker, der understøtter mobilitetsteknologier, der har vist deres værd.

For eksempel vil det være oplagt at skabe et netværk af el-ladestandere i Europa og skrue op for udviklingen af højhastighedstog globalt. Skal man tænke endnu mere visionært, er det også nu, at man skal investere i udviklingen af magnettog, hybrid-luftskibe til fragt eller vind- og soldrevne ekranoplaner, der kan bevæge sig over vand?

Teknologierne er opfundet. De koster penge at udvikle. en det vil være oplagt at allokere flere offentlige og private investeringer til projekter, der kan forme vores bæredygtige fremtid fremfor at hovedløst at repliceres vores ødelæggende fortid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00