Fronterne trækkes op før cabotage-rapport
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørVi er tilhængere af cabotage, som er en vigtig del af det indre marked. Problemet ved at stramme reglerne er, at det bliver dyrere for danske virksomheder at købe transportydelser.
Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport
Cabotage
Ifølge EU-reglerne kan udenlandske lastbiler køre cabotagekørsler internt i andre medlemslande i forbindelse med en international transport.
Når en lastbil har afsluttet en international tur, har den derefter lov til at køre tre cabotage ture inden for syv dage.
Den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.
Mens regeringens udvalg mod social dumping er ved at lægge sidste hånd på værket, så raser debatten om stramninger af de danske cabotageregler.
Som seneste skud på stammen har DTL udarbejdet en tidslinje over cabotageprocessen, som ifølge organisationen viser, at virkeligheden med de nuværende cabotageregler ikke er blevet, som politikerne havde lovet og regnet med (læs hele tidslinjen i linkboks).
”Dengang blev der fra politisk hånd lagt op til, at de nye regler skulle opfattes som en begrænsning. Men reelt har vi set et billede, hvor det ikke er blevet sådan,” siger chefkonsulent i DTL Frank Davidsen.