Debat

DF: Dansk sammenhold imod piratkørsel

TRANSPORTDEBATTEN: Reglerne for cabotage-kørsel i EU er en regulær krigserklæring mod det danske transporterhverv, skriver MEP for Dansk Folkeparti, Morten Messerschmidt.
Foto: Facebook
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Messerschmidt
MEP for Dansk Folkeparti

Mellem såvel de danske EU-partier som Dansk Folkeparti er der stort set enighed om én ting:

Vi vil have regler for lastvognstransport i Danmark, som ikke tillader et helt erhverv at gå til grunde, for det er skæbnen for den danske vognmandsbranche, hvis ikke Danmark står fast.

I dag er der østeuropæiske nummerplader på knap 30 procent af de lastvogne, som kører rundt i landet.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Det er en fordobling siden 2006. Inden 2030 kan over 14.000 danske chauffører have mistet deres arbejde, frygter 3F og DTL.

Truslen kommer fra EU's regler, som giver en udenlandsk chauffør lov at køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage - til f.eks. 50-60 kroner i timen!

I dag er der østeuropæiske nummerplader på knap 30 procent af de lastvogne, som kører rundt i landet.

Morten Messerschmidt (DF)
MEP

Og for at gøre det endnu værre, så udløser en kort tur syd for grænsen endnu tre ture. Igen, igen og igen...

Bedriver piratkørsel
I dag er der tyske plader på hver tredje lastbil, der krydser den dansk-tyske grænse.

Men oven i købet bliver reglerne konsekvent brudt, for chaufførerne bliver i Danmark i flere dage og uger for at bedrive piratkørsel.

Meldingen er, at massevis af tomme lastvogne sætter kurs mod Danmark, udelukkende for at bedrive strandhugst.

Mange danske vognmænd er forståeligt nok blevet fristet til at udflage deres lastbiler til de østeuropæiske EU-lande. Hvem kan bebrejde dem?

Danmark har indført sine egne fortolkninger af EU's regler for at komme den ublu konkurrence til livs.

Herefter gælder det, at kørsel med paller og tomme containere tæller med i de tre transporter inde i Danmark. En tom lastbil, der kører ind i Danmark, tæller ikke længere som international transport, og bøder for piratkørsel er nu sat til 35.000 kroner.

Men hvorfor ikke lade sig inspirere af de finske regler, hvor udenlandske lastbiler kun må køre 10 ture i løbet af tre måneder?

Danske regler under pres
Allerede i dag er de danske regler under pres.

EU-Kommissionen har indledt en såkaldt pilotprojekt-sag, hvor den vurderer, om de danske regler er i overensstemmelse med EU-forordningen.

I sidste ende bliver det en sag for EU-domstolen at afgøre, og dét er ingen trøst for Danmark.

Tendensen går i retning af harmonisering, og et af midlerne er et EU-direktiv under forberedelse, som skal harmonisere pensioner, diæter, arbejdsmiljø, ansættelse, ligestilling og organisationsforhold; danske chauffører har grund til at frygte det niveau, harmoniseringen ender med at ligge på.

Med andre ord går transport-sektoren en krank fremtid i møde, hvis ikke regeringen allierer sig med de lande, der giver øst-chaufførerne kamp til stregen.

Mist retten til erhvervskørsel
Reglerne for cabotage-kørsel er i dag en regulær krigserklæring mod det danske transporterhverv.

Også på dette område bør vi derfor kræve, at reglerne ændres, og sanktionerne mod dem, der kører piratkørsel, gøres mærkbar.

Man skal ganske enkelt kunne miste retten til erhvervskørsel i Danmark, hvis man gribes i den slags. Ikke bare chaufføren, men vognmanden.

Tallene taler deres eget sprog.

Lægger vi os ned for EUs regler nu, kan vi ligeså godt lukke transportsektoren og drømme os tilbage til dengang, vi selv kunne transportere varerne rundt i det indre marked.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Messerschmidt

Partiformand (DF), MF
cand.jur. (Københavns Uni. 2009)

0:000:00