Debat

DH: Togfond skal også hjælpe handicappede

DEBAT: Et stort antal mennesker med handicap bliver i dag nødt til at anvende individuel handicapkørsel, selvom de hellere ville bruge den kollektive transport, skriver Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.
Researcher på Altinget | Social og Altinget | Udvikling.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tilgængeligheden er fundamentet, der sikrer, at mennesker med handicap kan benytte den kollektive transport.

Af Stig Langvad
Formand for Danske Handicaporganisationer
Fakta

Bland dig i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Af Stig Langvad
Formand for Danske Handicaporganisationer

Togfonden skal være med til at få danskerne til at bruge den kollektive transport i højere grad ved at give jernbanen et historisk løft. Det lyder som sød musik i mine ører. Der er nemlig mange mennesker med handicap, der er afhængige af den kollektive transport eller gerne ville bruge den, men desværre ikke kan, fordi den ikke er tilgængelig.

Derfor er min opfordring, at politikerne husker tilgængeligheden til jernbanen, når forhandlingerne genoptages. Et tilgængeligt og sammenhængende transportsystem med mulighed for spontan kørsel og at kunne klare sig selv giver mulighed for at være inkluderet i samfundet på lige vilkår med alle andre.

Husk tilgængeligheden 
Regeringens handicappolitiske handlingsplan nævner, at ”hensynet til mennesker med handicap vil blive inddraget som en væsentlig del i indkøbsprocessen ved nyanskaffelse af tog, ved væsentlige stations- og perronændringer og ved ny-anlæg i forbindelse med TogfondenDK”. Dette er gode intentioner. Næste skridt er at sikre, at tilgængeligheden huskes gennem hele processen. For tilgængeligheden er fundamentet, der sikrer, at mennesker med handicap kan benytte den kollektive transport.

Og derfor skal der stilles krav om, at alt det indkøbte/anvendte materiel bliver tilgængeligt. Det samme gælder for alle stationer og deres platforme. Det er vigtigt, at der ikke kun bliver tale om tilgængelighed gennem assistance, der skal bestilles lang tid i forvejen og hæmmer muligheden for spontan rejse for alle.

Det er også vigtigt, at man i togfonden afsætter ressourcer til at rette op på de fejl, der tidligere er begået. F.eks. kan man sikre tilgængelighed, og dermed adgang til spontan kørsel til Øresundstog, ved at de nye vogne, der indkøbes, har udskydelige trinbræt, der næsten ved alle stationer udligner adgangs- og niveauforskellen til perronen, samt at man bygger en lille smule om i de nuværende togsæt på Kystbanen, så de også får nye udskydelige trinbræt. For det kan godt lade sig gøre.

Nye lavgulvsvogne 
Desuden kan IC3-tog gøres tilgængelige for mennesker med handicap, der vil rejse spontant, ved at der indkøbes nye lavgulvsvogne, der kombineres med de eksisterende vogne. Det kan også lade sig gøre. Det vil betyde, at IC3 vil kunne medtage flere kunder i de mange år, de fortsat skal køre.

Udfordringerne for mennesker med handicap, der gerne vil bruge kollektiv transport i dag, er mange. Derfor er et stort antal mennesker med handicap nødsaget til at anvende individuel handicapkørsel, selvom de hellere ville bruge den kollektive transport (det vil i øvrigt også være en bedre udnyttelse af samfundets fælles ressourcer).

Og nogle af de personer med handicap, der godt kan benytte den kollektive transport, er nødsaget til at bestille assistance 48 timer før afrejse, hvilket ikke giver mulighed for spontant at kunne tage af sted, når man vil. Lad os lære af de fejl, den kollektive transport har i dag, og lade Togfonden være med til at skabe en fremtidssikret dansk jernbane, der kan bruges af alle.


aelig;sten ved alle stationer udligner adgangs- og niveauforskellen til perronen, samt at man bygger en lille smule om i de nuv
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00