Debat

DN: Lyt til OECD på transportområdet

DEBAT: Efter OECD's entydige anbefalinger om at gøre noget ved transportsektorens luftforurening og CO2-udslippet må politikerne reagere med handling, mener Danmarks Naturfredningsforening.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gunver Bennekou
direktør, Danmarks Naturfredningsforening

Ikke flere fine ord og fromme hensigtserklæringer. Først kom Infrastrukturkommissionens halvgjorte arbejde. Nu har vi den netop offentliggjorte rapport fra OECD om den danske miljøindsats.

Det er dyster læsning. Politikerne kan ikke længere køre på frihjul. Nu skal der handles.

To uger efter afslutningen af Infrastrukturkommissionens arbejde kom OECD's evaluering af den danske miljøindsats. Organisationen er helt klar i mælet:

OECD peger på mange områder, hvor transporten i Danmark vedvarende har fået lov til at køre på frihjul. Og på, at der på det strategiske niveau simpelthen ikke er sket nok.

Gunver Bennekou
Danmarks Naturfredningsforening

Danmark har brug for at udvikle en bæredygtig transportplan.

OECD peger på de mange negative konsekvenser af den førte transportpolitik i Danmark: De miljømæssige omkostninger af transporten er i størrelsesordenen 9-13 mia. kr. årligt, hvor de 5-9 mia. skyldes støj, og de 4 mia. skyldes luftforurening og klimapåvirkning.

Således gør OECD opmærksom på, at det 16 år gamle mål, Danmark har fastsat om at reducere antallet af husstande, der bliver påvirket af støj, er langt fra at være nået.

Der er i dag stadig 150.000 husstande, som er generet af støj over 65 db. Det støjniveau er medvirkende til dødsfald.

Transportsektoren har kørt på frihjul
Og OECD fortsætter gennemgangen af dystre problemer. Luftforureningen og dødsfald i den forbindelse, specielt i de tæt trafikerede gader, beskrives. Og den store og uregulerede udledning af CO2 fra vejtrafikken omtales.

OECD peger på mange områder, hvor transporten i Danmark vedvarende har fået lov til at køre på frihjul. Og på, at der på det strategiske niveau simpelthen ikke er sket nok.

Således blev transporten holdt ude, da der i juni 2005 blev lavet en politisk aftale om energireduktion. Og den tilhørende handlingsplan (som blev udarbejdet af Energistyrelsen) nævner heller ikke transport.
 
Vej prioriteret frem for jernbane
Det påpeges, at der gennem de senest 10 år er blevet anvendt op mod seks gange så mange penge på veje som på jernbane. I 2004 var udgifterne til veje 10,8 mia. mod 1,8 mia. til jernbane.

Det understreges, at stigningen i vejtrafik skyldes det stigende antal biler, udvidelsen af motorveje, og den stigende afstand mellem hjem og arbejde.

Stribe af anbefalinger ligger klar
OECD har i alt 37 anbefalinger til den danske regering, hvor en lang række omhandler transporten, bl.a:

  • At gennemføre og håndhæve lavemissionszoner i byerne.
  • At fortsætte med at tilskynde til drift af økonomisk og miljømæssigt attraktive offentlige transportsystemer i byerne.
  • At begrænse brugen af personbiler i områder med tæt trafik ved f.eks. vejafgifter, parkeringsafgifter, fysisk planlægning og intelligente transportsystemer.
  • At gennemføre cykelstrategi.
  • At tage fat på emissioner af luftforurening fra skibe.
  • At integrere transport og miljøpolitikker.
  • At gennemgå de nuværende transportafgifter med henblik på at omlægge dem i en mere miljøvenlig retning (fx beskatning af både ejerskab og anvendelse af biler; afskaffelse af transportfradraget).
  • At overveje at indføre vejafgifter for at mindske trafiktætheden.
  • At udarbejde en plan for bæredygtig transport.

Transportklimaplan - før investeringsplan
Ved afslutningen af Infrastrukturkommissionens arbejde opfordrede Danmarks Naturfredningsforening regeringen til at udarbejde en plan for bæredygtig transport. Vi kan derfor klart bakke op om OECD's forslag. OECD peger på en række meget centrale problemstillinger og angiver en række nødvendige initiativer.

Regeringen bør sikre, at der udarbejdes en plan for bæredygtig transport. Og det bør ske, inden der fremlægges en investeringsplan for de kommende års investeringer i infrastrukturen.
For ønsker regeringen et sundt folk og en levedygtig natur, skal der en bæredygtig udvikling til - også i transportsektoren.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gunver Bennekou

Fhv. direktør, Danmarks Naturfredningsforening, fhv. kontorchef, Miljøstyrelsen
Cand.scient. i biologi (Københavns Uni. 1973)

0:000:00