DTL: Løse ender i EU's transport-Hvidbog
Anne Burlund
JournalistpraktikantDansk Transport og Logistik (DTL) forventer, at Hvidbogen vil fokusere på tre områder: Integration, innovation og infrastruktur. Men selvom det lyder godt på papiret, er DTL bekymret for, at EU's visioner mangler hold i virkeligheden, og foreningen mener, at der er alt for mange løse ender i forhold til, hvordan målene skal nås, og hvem der skal betale.
"Kommissionen har talt om at udvikle og modernisere infrastrukturen for i alt 13.500 mia. kr. frem til 2030. Vi skal levere mere på en mere effektiv måde, og det gør DTL's medlemmer gerne, hvis vi får den nødvendige støtte og opbakning. Målet om at godset over lange afstande ikke kun skal transporteres med lastbil, men i kombination med tog og skib, er sådan set fornuftigt, men Kommissionen er hidtil ikke kommet med forslag til, hvordan det skal ske," skriver DTL's administrerende direktør Erik Østergaard i en pressemeddelelse
Plan vil gå ud over vækst og mobilitet
Ifølge DTL lægger Kommissionens planer op til, at vognmændene via vejafgifter og miljøafgifter skal finansiere udviklingen af infrastrukturen for både vej og bane.
1) Integration: Transporten på jernbane, vej og sø skal samarbejde bedre, så godset kan skifte mellem transportformerne uden besvær.
2) Innovation: Der skal udvikles metoder og midler, der kan få transportformerne til at samarbejde bedre. Og så skal der udvikles renere og mere effektive lastbiler og andre køretøjer.
3) Infrastruktur: EU's infrastruktur skal fortsat udvikles og moderniseres, så den kan leve op til behovet for transport og mobilitet.