DTL: Løse ender i EU's transport-Hvidbog

EU: Kommissionen fremlægger på mandag sin Hvidbog om transportpolitikken for de kommende år. DTL mener, der er for mange løse ender og uklarhed om, hvordan målene nås, og hvem der skal betale.
Anne Burlund
Efter næsten to års arbejde forventes EU-Kommissionen på mandag at præsentere sin Hvidbog om EU's transportpolitik for de kommende år. EU har fastsat mål om, at transportsektoren senest i 2050 skal have reduceret sit CO2-udslip med mindst 60 procent i forhold til 1990. Det forventes derfor, at Kommissionens forslag i Hvidbogen vil understøtte dette mål.

Dansk Transport og Logistik (DTL) forventer, at Hvidbogen vil fokusere på tre områder: Integration, innovation og infrastruktur. Men selvom det lyder godt på papiret, er DTL bekymret for, at EU's visioner mangler hold i virkeligheden, og foreningen mener, at der er alt for mange løse ender i forhold til, hvordan målene skal nås, og hvem der skal betale.

"Kommissionen har talt om at udvikle og modernisere infrastrukturen for i alt 13.500 mia. kr. frem til 2030. Vi skal levere mere på en mere effektiv måde, og det gør DTL's medlemmer gerne, hvis vi får den nødvendige støtte og opbakning. Målet om at godset over lange afstande ikke kun skal transporteres med lastbil, men i kombination med tog og skib, er sådan set fornuftigt, men Kommissionen er hidtil ikke kommet med forslag til, hvordan det skal ske," skriver DTL's administrerende direktør Erik Østergaard i en pressemeddelelse

Plan vil gå ud over vækst og mobilitet
Ifølge DTL lægger Kommissionens planer op til, at vognmændene via vejafgifter og miljøafgifter skal finansiere udviklingen af infrastrukturen for både vej og bane.

Dokumentation
Hvidbogen forventes at fokusere på tre områder:

1) Integration: Transporten på jernbane, vej og sø skal samarbejde bedre, så godset kan skifte mellem transportformerne uden besvær.

2) Innovation: Der skal udvikles metoder og midler, der kan få transportformerne til at samarbejde bedre. Og så skal der udvikles renere og mere effektive lastbiler og andre køretøjer.

3) Infrastruktur: EU's infrastruktur skal fortsat udvikles og moderniseres, så den kan leve op til behovet for transport og mobilitet.

 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00