EL vil have elbiler på finansloven

ELBILER: Enhedslisten vil bruge 300 millioner kroner fra øget bilbeskatning til at kickstarte udbredelsen af elbiler. Elbilalliancen jubler, mens Socialdemokraterne roser forslaget, men ikke vil love noget.
Selvom Betterplace måtte lukke, så fortsætter kampen for at udbrede elbilerne. Enhedslisten vil sende millioner afsted til de grønne teknologier.
Selvom Betterplace måtte lukke, så fortsætter kampen for at udbrede elbilerne. Enhedslisten vil sende millioner afsted til de grønne teknologier.Foto: Hjalte Kragesteen
Hjalte T. H. Kragesteen

Jeg er glad for, at Enhedslisten går ned ad den samme vej som regeringen. Det er godt, at man ikke kun enøjet har fokus på elbiler, men også inddrager hybrid- og brintbilerne. 

Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Klima- og energiordfører

300 millioner kroner til et nyt program for el-, hybrid- og brintbiler.

Det foreslår Enhedslisten.

”Der er behov for at få sat gang i udbredelsen af elbiler. Det vil denne pakke kunne, og det er noget, vi tager med til forhandlingerne om finansloven,” siger trafikordfører Henning Hyllested. 

Partiet finder pengene ved at hæve den nuværende bilbeskatning ved at fjerne fradraget for selealarmer i nye biler. Det giver ifølge partiet 75 millionerne kroner om året, og altså 300 millioner over fire år. Danmark har i forvejen bilafgifter på ca. 33 milliarder om året, men Enhedslisten har intet problem med at hæve niveauet med yderligere 75 millioner.

”Vi vil i det hele taget gerne hæve afgifterne på bilisme. Det er den eneste vej til at få folk til at droppe bilen og over i den kollektive trafik. Så det her forslag passer fint med det ønske,” siger Henning Hyllested.

De fleste midler skal gå til udbygning af infrastruktur, hvor der er også skal oprettes et statsligt infrastrukturselskab. Til det vil Enhedslisten afsætte 140 millioner kroner, som er dobbelt så meget, som blev afsat i energiforliget fra 2012.

”Der er fine tiltag i energiforliget, men det har vist sig slet ikke at være nok. Hvis der for alvor skal gang i elbilerne, skal der meget mere til,” siger Henning Hyllested.

Udover infrastrukturen skal der også gives en gulerod til selve salget af elbiler. Partiet vil således afsætte 20 millioner til at nedsætte momsen med 25 procent for de første 800 solgte biler. 

En række instrumenter i spil
Enhedslisten vil også differentiere befordringsfradraget, kørselsgodtgørelse og firmabilbeskatningen, så der skabes øget incitament til at anskaffe sig en el- eller brintbil.

Derudover skal udrulningen ske ved, at man afsætter 40 millioner kroner, til at kommuner og virksomheder i højere grad bruger bilerne i sine flåder. Med pengene følger også et krav om stigende brug af de grønne biler af kommunernes transportleverandører, ligesom at der stilles krav til langtidsplanlægning af miljøzoner, hvor der kun må bruges el-, hybrid eller brintbiler.

Og så vil partiet afsætte to gange fem millioner til henholdsvis en kampagneindsats og til oprettelse af et fast elbilsekretariat i Trafikstyrelsen, der skal varetage udbygningen af infrastrukturen.

Elbilalliance jubler
I Dansk Elbil Alliance tager man imod udspillet med kyshånd. Branchechef Lærke Flader fortæller, at der er behov for at få gang i elbilerne på to fronter. For det første gennem en bedre infrastruktur og for det andet ved at gøre bilerne mere attraktive.

”Det er rigtig positivt, at Enhedslisten vil afsætte midler til at fremme de her teknologier. Det er rigtigt set, at myndighederne gennem indkøb skal hjælpe bilerne på vej,” siger hun.

Lærke Flader advarer dog mod at tro, at elbilerne vil få et afgørende boost ved at gennemføre pakken. Gennebruddet sker først, når man har ændret bilafgifterne, så de grønne teknologier stilles bedre i konkurrencen med de konventionelle drivemidler, mener hun.

Selvom hun grundlæggende roser udspillet, så finder Lærke Flader dog også lidt malurt i bægret.

”Jeg er ikke enig i, at det skal være staten, der står for at varetage infrastrukturen. Det bør være det private erhvervsliv, der skal drive infrastrukturen, fordi de er bedst til det,” siger Lærke Flader.

S: Ros til EL – men vi tager det i forhandlingerne
Klima- og energiordfører fra Socialdemokraterne Pernille Rosenkrantz-Theil roser Enhedslisten for at levere et forslag, der flugter fint med regeringens politik, og samtidig for, at partiet også peger på finansiering.

”Jeg er glad for, at Enhedslisten går ned ad den samme vej som regeringen. Det er godt, at man ikke kun enøjet har fokus på elbiler, men også inddrager hybrid- og brintbilerne,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Til trods for de gode toner, så vil hun dog ikke love noget. Det skal tages under forhandlingerne, lyder det fra S-ordføreren.

”Men det er bestemt noget, som de kan tage indtil forhandlingsbordet, uden at det uden videre ryger baglæns ud igen. Men vi skal have set på, om vi kan acceptere finansieringen, og det synes jeg bare ikke, at jeg kan sige noget om,” siger Pernille Rosenkrantz-Thiel.

Hun afviser dog ét enkelt element i forslaget. Regeringen kommer ikke til at ændre på befordringsfradraget, slår hun fast. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00