EU-kommissær sår tvivl om lovlighed af dansk forbud mod langtidsparkering

RASTEPLADSER: Et kommende forbud mod parkering i over 25 timer på danske rastepladser kan være i strid med EU-retten, advarer EU's transportkommissær i brev til regeringen. Transportminister er lodret uenig.

Nye begrænsninger skal forhindre, at særligt udenlandske chauffører langtidsparkerer på danske rastepladser. Det er faldet EU's transportkommissær for brystet.
Nye begrænsninger skal forhindre, at særligt udenlandske chauffører langtidsparkerer på danske rastepladser. Det er faldet EU's transportkommissær for brystet.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Det skal EU slet ikke blande sig i. Men eftersom kommissæren er fra Bulgarien, kan det være, at hun har en særinteresse på spil.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Et forbud mod at parkere mere end 25 timer på de danske rastepladser kan spænde ben for udenlandske transportvirksomheders kørsel i Danmark og dermed være i strid med principperne i EU's indre marked.

Det er i hvert fald vurderingen fra EU's transportkommissær, Violeta Bulc. I et brev til den danske regering advarer hun om, at et kommende forbud mod langtidsparkering på landets rastepladser derfor kan være på kollisionskurs med EU-retten.

Ifølge kommissæren vil det danske tiltag ramme udenlandske chauffører langt hårdere end danske chauffører, fordi danskerne bare kan køre hjem og holde deres lange ugentlige hvil.

Dokumentation

Parkeringsforbud på rastepladser

Som opfølgning på finanslovsaftalen for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti i februar 2018 at indføre tidsbegrænset parkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet.

Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne have tilstrækkelig tid til at kunne afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med at man skrider ind over for problemet med langtidsophold på en rasteplads.

Den tidsbegrænsede parkering vil blive ledsaget af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. 

Konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til ca. 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til ca. 3.000 kr.

De nye regler træder i kraft 1. juli.

Kilde: Transportministeriet


0:000:00