Debat

Facebook-politik på transportområdet

TRANSPORTDEBATTEN: Facebook, Twitter og hurtige overskrifter erstatter ofte de faktuelle analyser og den faglige dialog, som transporterhvervet har brug for, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
Vi nærmer os et punkt, hvor vi måske skulle kræve net-tiden rationeret i Transportministeriet og erstattet af lidt tvungen lektielæsning, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
Vi nærmer os et punkt, hvor vi måske skulle kræve net-tiden rationeret i Transportministeriet og erstattet af lidt tvungen lektielæsning, skriver Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.Foto: ITD
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Jacob Chr. Nielsen
Administrerende direktør i ITD

Har Facebook, Twitter og hurtige overskrifter erstattet de faktuelle analyser og den faglige dialog i dansk transportpolitik?

Ser vi på det forgangne år, kan man desværre frygte, at det er den vej, det går.

Facebook-ministre
Vi har skiftet minister to gange, og vi har hverken set skyggen af Pia Olsen Dyhr (SF) eller Magnus Heunicke (S) hos ITD, der ellers er vejtransportens største brancheorganisation.

Og det til trods for talrige invitationer.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Men vi har kunnet følge med i de bombastiske udmeldinger fra ministrene på Facebook, Twitter og TV, når de tordnede imod ulovligheder og løndumping på vores område.

Vi har oplevet Magnus Heunicke gå på TV og erklære krig imod danske transportvirksomheder, som er etableret i udlandet, med besked om, at 'det er klart ulovligt'.

Transporterhvervet er ganske enkelt er for vigtigt for samfundet til at være underlagt populistiske Facebook-stemninger. De hurtige og overfladiske konklusioner hæmmer en fremadrettet debat om det erhverv, der i bogstaveligste forstand holder hjulene i gang i Danmark.

Jacob Chr. Nielsen
Administrerende direktør i ITD

Grundlaget var et mildt sagt selektivt udsnit af virkeligheden, som TV2 havde stykket sammen til lejligheden.

Da fagbevægelsen i starten af maj kaldte til demonstration 'imod slaveriet i transportbranchen', var der kun et par hundrede mennesker, som troppede op på Christiansborg Slotsplads.

Men transportministeren var iblandt dem. Han holdt en flammetale ud over den halvtomme plads med budskabet om, at mange henvendelser på Facebook havde gjort ham bevidst om, at 'den er helt gal' i lastbiltransporten, og at forholdene er 'det rene wild west'.

Men er Facebook den rigtige kilde for en minister, som vil orientere sig i transporterhvervets udfordringer?

Brug for fakta
Nej, transporterhvervet har brug for en faktuel og nuanceret debat samt en politisk ledelse, som kan se igennem de kortsigtede særinteresser, der med stor kynisme driver debatten i de hurtige kanaler.

Sådan en minister var Henrik Dam Kristensen. Han skabte i Vejtransportrådet et forum, hvor branchen kan mødes og diskutere sig frem til et fælles faktuelt billede af markedsudviklingen.

Ingen af de to seneste ministre har deltaget i Vejtransportrådets møder.

Oversolgt spin-historie
I Vejtransportrådet kan man ellers høre mange interessante ting.

På sidste møde fremgik det eksempelvis, at den vedvarende cabotagehistorie fra fagbevægelsen og deres ligesindede i det store hele er et falsum:

Indenrigskørsel med danske lastvogne og chauffører har ikke været i tilbagegang gennem de seneste år. Konkursraterne for danske vognmænd er faldende - ikke stigende. Kun en lille del af den samlede lastbilkørsel i Danmark er cabotagekørsel.

Pressen griber stadig ukritisk den oversolgte spin-historie om tabte danske arbejdspladser som følge af omfattende cabotagekørsel og udenlandske lastbilers ulovligheder i Danmark.

Og historien lever sit helt eget liv på Facebook. Den næres af enkeltsager, myter og almindelig fremmedskepsis.

Men transporterhvervet er ganske enkelt er for vigtigt for samfundet til at være underlagt populistiske Facebook-stemninger. De hurtige og overfladiske konklusioner hæmmer en fremadrettet debat om det erhverv, der i bogstaveligste forstand holder hjulene i gang i Danmark.

Vi nærmer os et punkt, hvor vi måske skulle kræve net-tiden rationeret i Transportministeriet og erstattet af lidt tvungen lektielæsning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Christian Nielsen

Adm. direktør, Meldgaard Recycling, fhv. folketingskandidat, Venstre
hd i regnskab, MBA (Leicester)

0:000:00