Debat

FDM: Trængslen skal løses i fællesskab

DEBAT: Trængsel i hovedstaden vil kun blive forværret, hvis man vælger at fokusere på kortsigtede og snævre dagsordner for de få i stedet for at sikre mobilitet og fremkommelighed for de mange, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.

Trængsel i hovedstaden vil kun blive forværret, hvis man vælger at fokusere på kortsigtede og snævre dagsordner for de få, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør FDM.
Trængsel i hovedstaden vil kun blive forværret, hvis man vælger at fokusere på kortsigtede og snævre dagsordner for de få, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør FDM.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

Imens debatten fra Region Hovedstadens rapport om, hvordan trafikken vil udvikle sig frem mod 2025, kører, sidder hovedstadens pendlere allerede i kø rundt omkring på Københavns veje.

Rapporten fremfører, at trængslen omkring hovedstaden hvert år koster samfundet omkring to milliarder kroner ved, at bilisterne holder i kø over ni millioner timer, og at trængslen vil fordobles de næste 10 år. Årsagerne er blandt andet, at befolkningen og økonomien i København vokser og bringer flere pendlere til området, men også forhold som eksempelvis Københavns Kommunes trafikpolitiske prioriteringer er med til at øge presset på vejene.

Anbefalinger står urørte tilbage
Den tidligere regering nedsatte en trængselskommission, som fik til opgave at komme med anbefalinger til fremtidens transportsystem. I forbindelse med kommissionens arbejde stod det klart, at hovedstadsområdets transportsystemer vil komme under pres, og at der vil blive behov for mere helhedsorienterede løsninger, hvis man skal løse fremtidens udfordringer.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Arbejdet mundede ud i et katalog af anbefalinger, hvoraf en række allerede er blevet gennemført – herunder oprettelse af cykelparkeringspladser ved centrale stationer, indvielse af trafiktårnet ved Kalvebod Brygge, bedre koordinering ved vej- og ledningsarbejder, vejforbindelsen til Nordhavn og udførte forsøg med kørsel i nødspor. Men trods det glædelige i, at man har gennemført flere trafikfremmende tiltag, står en række af trængselskommissionens centrale anbefalinger stadig urørte tilbage. FDM frygter, at en generel afmatning af hovedstadens trængsler giver frit spil for politiske kræfter, som ikke har hele regionens interesser for øje.

Trængsel i hovedstaden vil kun blive forværret, hvis man vælger at fokusere på kortsigtede og snævre dagsordner for de få i stedet for at sikre mobilitet og fremkommelighed for de mange. I de senere år har vi set, hvordan man i København vælger at trafiksanere eller lukke vejbaner på større veje, at man nedlægger parkeringspladser og generelt nedprioriterer vejtrafikken til fordel for andre transportformer. Konsekvenserne af dette dokumenteres af Københavns Kommunes egne tal, som viser, at selvom antallet af biler i København faktisk er faldende, så stiger trængslen inden for søsnittet.

Hvis trafikken ikke skal gå helt i stå i fremtiden, skal løsningerne findes på tværs af regionen blandt en bred skare af aktører, som har hele regionens interesser for øje.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

Pluk de lavthængende frugter
I stedet for at fortsætte ned ad denne blindgyde, som med al tydelighed ender i flere trafikkøer, anbefaler FDM, at politikere og aktører på tværs af regionen igen henter inspiration i trængselskommissionens anbefalinger, hvor der stadig kan plukkes en række lavthængende frugter. For eksempel mangler man stadig at oprette stationsnære parkér og rejs-pladser, og her er området langs metronettet i Ørestaden et oplagt sted at starte.

Ligeledes vil vejkapacitetsforbedringer på eksempelvis Ring 2 og på Motorring 3 kunne få mere flow i trafikken i og omkring København, ligesom optimering af lyskryds for at udnytte vejkapaciteten bedre bør prioriteres højere, end hvad der for nuværende er planer om.

For det tredje er anbefalingen om tidspunkter for varelevering et oplagt område at se på, for eksempelvis at skabe plads, mere sikre trafikforhold og bedre luftkvalitet.

Hvad med bilerne?
Nogle vil naturligvis spørge, hvad man skal gøre med bilerne? Her peger FDM på alle de tiltag i kommissionens rapport, som har til formål at optimere de øvrige transportformer, så de reelt bliver attraktive alternativer til bilerne.

Faktum er dog, at der også fremover vil være en stor del af pendlerne i og omkring hovedstaden, som har behov for bil. Eksempelvis på grund af skæve arbejdstider, spørgsmålet om stationsnærhed, eller det simple faktum, at bilen er nødvendig, hvis familielivet skal hænge fornuftigt sammen med indkøb, fritid osv.

FDM mener, at det er urealistisk at tro, at København, som er hele Danmarks hovedstad og vækstmotor, nogensinde kan blive helt fri for trængsel. Men hvis trafikken ikke skal gå helt i stå i fremtiden, skal løsningerne findes på tværs af regionen blandt en bred skare af aktører, som har hele regionens interesser for øje.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00