Godsbranche roser anbefalinger fra vækstteam

REAKTIONER: Regeringens vækstteam for handel og logistik anbefaler blandt andet en masterplan for ny infrastruktur, levering af varer døgnet rundt og ens regler på tværs af EU. Det er sød musik for branchen.

Når varer sendes fra Kina til forbrugere i Danmark betales der ofte ikke for den internationale transport til også at dække de danske leveringsomkostninger. Det er noget af det, regeringens vækstteam for handel og logistik vil have ændret.
Når varer sendes fra Kina til forbrugere i Danmark betales der ofte ikke for den internationale transport til også at dække de danske leveringsomkostninger. Det er noget af det, regeringens vækstteam for handel og logistik vil have ændret.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det er både velkendte temaer og mere nyskabende tiltag, regeringens vækstteam for handel og logistik anbefaler i forhold til transportsektoren med sin afrapportering i denne uge.

Centralt står blandt andet efterlysningen af en masterplan for infrastrukturen og ensartede EU-regler for vejtransport på tværs af unionen.

Men der er også lagt op til et opgør med tidsbegrænsningen på levering af varer i byerne og at ændre det netop indførte krav til chaufføruddannelse, når godskørsel foregår i varebiler.

Dokumentation

Medlemmer af vækstteam for handel og logistik

  • Michael Løve (formand), Netto International
  • Anne Kathrine Steenbjerge, Ancotrans – Anders Nielsen og Co
  • Annette Estø, Fleye ApS
  • Jens Bjørn Andersen, DSV
  • John Amund Tønnes, Lagkagehuset A/S Danmark
  • Lisbeth Dalgaard Svanholm, Meny v. Købmand Dalgaard
  • Martin Christian Hansen, Mover
  • Martin Danielsen, Schou-Danielsen Logistik A/S
  • Mette Maix, Flying Tiger Copenhagen
  • Mikkel Hippe Brun, Tradeshift
  • Stefan Plenge, Nemlig.com
  • Thomas Pedersen, Winefamly.

Kilde: Erhvervsministeriet


0:000:00