Grøn skuffelse over regeringens transport-kurs

OMSTILLING: Regeringen har leveret for lidt af, hvad den selv stillede i udsigt på omstillingen af transportsektoren, mener grønne organisationer, der dog også roser regeringen for at have satset på den kollektive trafik.

I sidste uge aflyste regeringen den varslede omlægning af bilafgifterne. <br>
I sidste uge aflyste regeringen den varslede omlægning af bilafgifterne.
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er ikke sådan, at regeringen slet ikke har leveret noget. Og de borgerlige har ikke tænkt sig at gøre det bedre. Blå blok vil jo bygge motorveje.

Jan Søndergård
Politisk rådgiver, Greenpeace

Regeringen har skuffet, når det handler om grøn transport.

Sådan lyder det fra flere grønne organisationer, efter at regeringen i sidste uge aflyste reformen af bilafgifterne.

"Hvis man sætter det i forhold til, hvad vi kunne forvente, da vi så regeringsgrundlaget, så har det stået grelt til i forhold til transportsektoren. Der har godt nok ikke være mange ambitioner om at omstille transporten," siger chefkonsulent i Concito Susanne Krawack.

Dokumentation

Sådan lyder det i regeringsgrundlaget:

Regeringen vil føre en ny transportpolitik med klare målsætninger. Det skal være attraktivt  for flere danskere at bruge den kollektive transport, det skal være billigere at købe en
energirigtig bil, og vi skal investere i nye veje og jernbaner, der giver vækst.

Et centralt virkemiddel består i at sikre, at der købes biler, der forurener mindre. Der er i særlig grad brug for at begrænse forureningen i byerne, hvor sundhedsskaderne fra
forurening er størst.

Der er også brug for at begrænse stigningen i biltrafikken ved at få flere til at vælge den kollektive trafik, som er blevet voldsomt fordyret, og busdriften er mange steder, også i
yderområderne, blevet forringet. Der er ligeledes brug for at få mere gods over på bane og skib.

Regeringen vil derfor:

  • Fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler, der understøtter ovennævnte. Fritagelsen af elbiler for registreringsafgift forlænges til
    2015
  • Fremlægge en strategi for fremme af energieffektive køretøjer som hybrid plug-in, el-biler mm. som omfatter infrastruktur mm.
  • Fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler, hvis provenu bruges på at gøre den kollektive trafik billigere og på investeringer i den kollektive trafik
  • Regeringen vil videreføre og udvide brugen af halvoffentlige selskaber til finansiering af større infrastrukturprojekter. Det skal afdækkes, hvornår det er
    økonomisk fordelagtigt at anvende offentlig-privat partnerskab (OPP) til løsning af offentlige infrastrukturprojekter, og i hvilket omfang det kan skabe råderum til andre investeringer.
  • I det omfang, der frigøres midler i eller til Infrastrukturfonden, vil regeringen arbejde for, at 2/3 af disse bruges til kollektiv trafik, herunder letbaner, og cykling
    og 1/3 til veje mv. Det svarer til fordeling af midlerne ved den oprindelige grønne transportaftale fra 2009. Regeringen ønsker at elektrificere større dele af jernbanenettet og arbejde for togforbindelser med væsentlig lavere rejsetid både indenlandsk og til og fra udlandet.
  • Regeringen vil fremsætte forslag om en betalingsring i Hovedstadsområdet. Regeringen vil sikre en høringsfase og inddragelse af alle relevante interessenter.
    Betalingsringen indføres for at nedbringe trængslen i og omkring Hovedstadsområdet. Indtægterne, som forventes at udgøre ca. 2 mia. kr.,
    anvendes til bedre og billigere kollektiv trafik i og omkring Hovedstadsområdet. Betalingsringen vil reducere biltrafikken, sikre bedre fremkommelighed på vejene og dermed spare borgere og virksomheder for kostbar tid, som i dag spildes i køer. Desuden vil en betalingsring reducere luftforureningen og vejtrafikkens negative virkninger på sundheden. 

0:000:00