International luftfartsorganisation kritiserer dansk passagerafgift

Afgiften vil skade danske lufthavnes konkurrenceevne, og samtidig er den “greenwashing”, lyder det.

Når regeringens foreslåede passagerafgift er fuldt ud indfaset i 2030, vil afgiften på en rejse inden for Europa være på cirka 60 kroner. For mellemlange rejser til eksempelvis New York vil afgiften i 2030 være på 240 kroner.<br>
Når regeringens foreslåede passagerafgift er fuldt ud indfaset i 2030, vil afgiften på en rejse inden for Europa være på cirka 60 kroner. For mellemlange rejser til eksempelvis New York vil afgiften i 2030 være på 240 kroner.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Rasmus Bloch Hansen

ACI Europe, der er brancheforening for flere end 500 lufthavne i 55 lande, opfordrede i dag den danske regering til ikke at gå videre med sin plan om at indføre den passagerafgift, man i sidste uge præsenterede i et udspil. 

Luftfartsorganisationen skriver i en pressemeddelelse, at man ikke finder det hensigtsmæssigt, at den stor del af indtægterne fra passagerafgiften skal gå til velfærdsydelser – helt konkret til en forhøjelse af ældrechecken. Man mener, at denne omfordeling af pengene vil skade de danske lufthavnes konkurrenceevne, og at det hæmmer deres mulighed for at arbejde med at nedbringe deres CO2-aftryk. 

“Denne foreslåede afgift er i sandhed uhensigtsmæssig, og i bund og grund er den politisk greenwashing mere end noget andet. I stedet for at hjælpe lufthavne og luftfarten med at nedbringe CO2-aftrykket, vil den faktisk have den modsatte effekt ved at omdirigere hårdt tiltrængte finansielle midler væk fra sektoren,” siger Olivier Jankovec, der er generaldirektør i ACI Europe, i pressemeddelelsen. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00