Nu er fremtiden for løbehjul og lejecykler i København på plads

Udlejningsfirmaer skal snart betale kommunen for at måtte udleje cykler og løbehjul ud på københavnske gader. Det bliver dyrest for løbehjul, og det er ærgerligt for byen, mener Dansk Erhverv.

I efteråret blev de elektriske løbehjul bandlyst fra de centrale dele af København. Nu ligger det fast, hvad det skal koste selskaberne at stille køretøjer til rådighed for kunderne.
I efteråret blev de elektriske løbehjul bandlyst fra de centrale dele af København. Nu ligger det fast, hvad det skal koste selskaberne at stille køretøjer til rådighed for kunderne.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Mandag blev der sat foreløbigt punktum for en årelang strid på de københavnske gader og på Rådhuset.

Fra 1. juni bliver det muligt for udbydere af udlejningsløbehjul og -cykler at lave aftaler med Københavns Kommune om at udleje de små transportmidler rundt om i byen.

De aftaler er nødvendige, fordi Borgerrepræsentationen i efteråret lavede begrænsninger for, hvor særligt løbehjulene må placeres de begrænsninger skal håndhæves, og den regning skal sendes videre til udbyderne i form af en årlig takst per cykel/løbehjul.

0:000:00