Politikere ser tilbage på transport-året

TILBAGEBLIK: Folketingsåret nærmer sig endestationen, og i den anledning ser transportordførerne tilbage på et år præget af ny jernbane, nye motorveje, ny minister og problemer med Kystbanen og roadpricing.
Det politiske transport-år bød blandt andet på den endelige vedtagelse af den nye jernbane mellem København og Ringsted.
Det politiske transport-år bød blandt andet på den endelige vedtagelse af den nye jernbane mellem København og Ringsted.Foto: colourbox
Anders Jerking
På transportområdet har folketingsåret ikke kørt i overhalingsbanen. Det er Folketingets trafikpolitikere enige om. Det meste af året er nemlig gået med at udmønte sidste års store transportaftale - blandt andet blev den nye jernbane mellem København og Ringsted vedtaget.

Ind imellem anlægslovene blev der dog også plads til politisk strid om kørselsafgifter og ansvaret for problemerne på Kystbanen.

Året bød også på endnu en ny transportminister, da Hans Christian Schmidt (V) i februar afløste Lars Barfoed (K). I EU satte esteren Siim Kallas sig på posten som transportkommissær.

Læs her, hvordan trafikordførerne vurderer folketingsåret, der gik:

Kristian Pihl Lorentzen, Venstre:
"Vi har lavet vigtige aftaler, der følger op på transportaftalen. Det er aftalen om puljerne, om motorveje, og om jernbanen mellem Ringsted og København. Den nye jernbane er en transportmæssig meget markant begivenhed, som vi glæder os over i Venstre.
Så er vi glade for, at transportministeren har sat ind over for problemerne på Kystbanen, så vi fremover får flere tog til tiden.
Jeg er også glad for aftalen om postvæsenet, som sikrer balance mellem indtægter og udgifter, samtidig med at der bliver en god postservice i hele landet.
I maj havde vi en vigtig debat i folketingssalen om udfordringerne for den kollektive trafik. Debatten pegede fremad og viste, at der er behov for bedre sammenhæng i hele den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Endelig havde vi i Odense en god konference om jernbanen, som er optakten til, at vi i efteråret skal lave en strategi for fremtidens jernbane.
Endelig glæder jeg mig over det løft, som vi i finansloven gav til vedligeholdelsen af statsvejene.
Men det er klart, at stadig er brug for investeringer i både vej og bane, hvis vi skal nå målet om en infrastruktur i verdensklasse."

Magnus Heunicke, Socialdemokraterne:
"Det bedste har helt klart været, at vi endelig vedtog loven om et nyt jernbanespor til 10 milliarder kroner fra København til Ringsted. Det er det største fremskridt for jernbanen i vores generation, og det vil give et stærkt tiltrængt løft i form af flere og hurtigere tog. Og så er det glædeligt, at der har været tryk på udbetalingerne fra bus- og cykelpuljerne.
Det værste er, at regeringen åbenbart er blevet så bange for det forestående valg, at den er ved at forsøge at løbe fra sin egen beslutning om at indføre roadpricing. Det er pinligt at følge, og det virker ærligt talt som om, at Infrastrukturkommissionens anbefalinger er fuldstændig glemt."

Kim Christiansen, Dansk Folkeparti:
"Meget af året er gået med udmøntninger af transportaftalen fra sidste år. Det er glædeligt, at arbejdet nu bliver sat i gang, for det er gode og nødvendige projekter, som vi har vedtaget.
Vi har desuden i gang sat en række analyser, som vi afventer. Blandt andet analysen af, hvordan vi binder Øst- og Vestdanmark bedre sammen.
Endelig fik vi vedtaget vanvidspakken, hvor der er mange gode tiltag, og hvor det var vigtigt, at vi satte ind. Der er dog også mangler i forslaget, blandt andet skal vi have mere fokus på narko-påvirkede bilister. Det er nok desværre et problem, som ikke bliver mindre."

Anne Baastrup, SF:
"Det bedste er, at der er kommet så meget fokus på cyklismen, alle byer vil være cykelbyer, og lige nu har vi så den internationale cykelkonference. Derudover er det en fornøjelse, at der er ved at komme internet i togene, fordi det giver folk mulighed for at bruge deres tid på fornuftig vis.
Det værste er, at trafikselskaberne slet ikke har økonomi til at lave en ordentlig kollektiv trafik, som sikrer udkantsområderne. På Fyn oplever jeg en stigende forringelse af mulighederne for at komme fra de yderste landsbyer ind til Odense. Der er behov for et kraftigt økonomisk tilskud, og der har vi i Fair Forandring peget på mulighederne for at løfte den kollektive trafik. Det er også blevet for dyrt at tage bussen, og så får man en nedgående spiral, som betyder, at prisen bliver højere, når der er færre passagerer."


Henriette Kjær, Konservative:
"Der er sket mange gode ting. Vi Konservative er rigtigt glade for vedtagelsen af den nye bane fra København til Ringsted, da den har vide perspektiver. Det er et dyrt projekt til 10 milliarder kroner, mens vi synes, at det er endt rigtig godt.
Så er jeg også meget glad for postforliget, som giver PostDanmark mulighed for at drive en sund forretning. Vi skal meget gerne frem til, at virksomheder hviler i sig selv, så der ikke skal bruges skatteyderpenge i postdriften i Danmark.
På den negative side kan jeg være trist over den økonomiske krise og tilbagegangen for transporterhvervet, som er et stolt og meget professionelt erhverv i Danmark. Det er ærgerligt, at vores transportvirksomheder har måtte gennemføre en række nedskæringer, men jeg håber, at der er lys for enden af tunnelen nu."

Johs. Poulsen, Radikale:
"Der er sket flere fremskridt. Vi har aftalt udmøntningen af en række puljer inden for transportaftalen, som betyder, at vi får igangsat en række projekter. De fleste er rigtigt gode, men der er enkelte, jeg ikke synes om. Den bedste beslutning er jernbanen mellem København og Ringsted.
Det negative er, at man fortsat ikke fra transportministerens side har en vilje til at få sat klimaproblemerne ind i en transportsammenhæng og få sat de nødvendige tiltag i gang. Det er skuffende. Man er ikke optaget af at finde løsninger på det problem, som alle ved skal løses, nemlig reguleringen af personbil-kørslen. Vi skal i gang med en omlægning af afgifterne, så vi fremmer den kollektive transport."

Per Clausen, Enhedslisten:
"Det er rigtig godt, at vi har vedtaget Køge-Ringsted-banen, selv om det er ærgerligt, at det er en discountløsning, som vil give problemer for lokalbefolkningen, hvor banen kører, og som ikke udnytter potentialet for at oprette nye stationer. Det vil sikkert også vise sig, at der ikke er afsat nok penge, men grundlæggende er det godt, at man har truffet beslutningen.
Det mindre gode er, at man ikke har en løsning på, hvordan transportsektoren skal løse sit CO2-udslip. Det er helt håbløst, at man prøver at løse trængselsproblemerne ved at bygge mere motorvej i en situation, hvor man godt ved, at der skal investeres i togdrift og kollektiv transport.
I forhold til Kystbanen er der endnu uafklaret, om der kommer styr på togene. Der må vi afvente den nye køreplan, men det er ærgerligt, at transportministeren ikke erkender, at udbuddet er en del af problemet, og at man derfor bør holde op med at lave sådanne udbud."

Villum Christensen, Liberal Alliance:
"Det er rigtig godt, at vi har fået besluttet at etablere en ny jernbane til Ringsted over Køge.
Det er rigtig nedslående, at man ikke klart forlader ideen om, at der skal indføres grønne kørselsafgifter i form af roadpricing. Det lyder godt at beskatte efter tid og sted, men det kan ikke lade sig gøre. It-systemerne kan ikke håndtere 2,1 millioner biler, og vi skal i Danmark ikke søsætte verdens største it-projekt med bilisterne som gidsler. AMANDA og Digital Tinglysning vil være vand ved siden af."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00