Regeringen vil sløjfe milliard-beløb til kollektiv trafik
FINANSLOV: Regeringen vil frem mod 2019 spare knap 1,5 milliarder kroner, der er reserveret til nye investeringer i kollektiv trafik. Dansk Folkeparti afviser forslaget og kalder regeringen respektløs. EL er godt sure.
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørRegeringen har sparekniven fremme i det finanslovforslag, der blev præsenteret tirsdag. Og det går ud over investeringer i den kollektive trafik.
Her lægger man nemlig op til at droppe en årlig pulje på 500 millioner kroner til nye investeringer i kollektiv trafik. Det er altså halvdelen af den milliardpulje om bedre og billigere kollektiv trafik, som rød blok og Dansk Folkeparti aftalte i 2012 som et plaster på såret, da betalingsringen blev lagt i graven.
Puljen sender hvert år 500 millioner kroner til at sænke priserne i den kollektive trafik og 500 millioner til investeringer i ny infrastruktur eller materiel. Regeringen vil kun fjerne de midler, der ikke allerede er afsat til konkrete projekter. Frem mod 2019 betyder det, at regeringen vil spare knap 1,5 milliarder kroner til investeringer i den kollektive trafik (se tabel).
Tabel: Afvikling af pulje til investeringer i kollektiv trafik
År | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2016-2019 |
Mio kr. i 2016-priser | 0 | -460,0 | -490,0 | -496,1 | -1.446,1 |
Det er udtryk for manglende respekt over for den forligskreds, som fortsat eksisterer.
Kim Christiansen (DF)
Transportordfører
Kilde: Transportministeriet
Forslaget kommer oven i, at regeringen også vil fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane, som rød blok aftalte sidste år. Og så skal DSB spare 300 millioner kroner om året.
Det er helt nødvendige prioriteringer, lyder det fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
”Vi er i en situation, hvor vi ikke har nogen penge. Så det er ikke overraskende for mig, at der bliver trukket i håndbremsen,” siger han.
Han nedtoner konsekvenserne af regeringens kurs over for den kollektive trafik.
”Det skal jo ses i lyset af, at den kollektive trafik får rigtigt mange penge hvert eneste år. Når vi nu skal ud i en hård prioritering, så er det helt rigtigt, hvad vi lægger op til her,” siger Kristian Pihl Lorentzen.
Der er ikke råd til veje
Han peger på, at der ikke er meget plads til flere investeringer på grund af det nationale anlægsloft, og så vælger regeringen i øvrigt at prioritere sundhedsområdet. Venstre har talt meget om, at det nu er vejenes tur, men der blev ikke plads til nye vejinvesteringer i finanslovforslaget:
"Det er ærgerligt, at der ikke er råd til nye investeringer. Men sådan er den aktuelle situation,” siger Kristian Pihl Lorentzen.
Men det er vel en prioritering?
”Nej. Der er et nationalt anlægsloft, som vi er nødt til at forholde os til. Jeg havde håbet, at der var mere plads til vejinvesteringer, men det er der ikke råd til i øjeblikket. Vi venter på bedre tider,” siger Kristian Pihl Lorentzen.
DF afviser at droppe pulje
Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen er bestemt ikke indstillet på at droppe de 500 årlige millioner til bedre kollektiv trafik.
”Jeg kan ikke forestille mig, at vi går med til at sløjfe det. Det er godt at bruge de her penge på kollektiv trafik,” siger han og peger på, at der fortsat er er bredt flertal uden om regeringen i spørgsmålet:
”Det er dårlig stil, at regeringen bare vil droppe det, for det er jo ikke nogen stor flertals-regering. Det er udtryk for manglende respekt over for den forligskreds, som fortsat eksisterer.”
Han er noget mere villig til at se på Aalborg Letbane, som blev besluttet af et rent rødt flertal bag finansloven for 2015. Kim Christiansen ærgrer sig over, at regeringen lægger op til at droppe den, men er ikke klar til at blokere besparelsen:
”Jeg opfatter det som om, at regeringen vil trykke på pauseknappen, indtil økonomien er til det. Jeg synes stadig, at der skal komme en letbane i Aalborg,” siger Kim Christiansen.
Han har dog ikke noget problem med at spare 300 millioner på DSB.
EL er godt sure
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested håber, at Dansk Folkeparti holder fast i, at 500 millioner-puljen ikke bliver afviklet. Han mener, at regeringen i det hele taget lægger op til store nedskæringer på den kollektive trafik.
”Det er jeg godt sur over og træt af. Det er et skud for boven for den kollektive trafik. Den halve milliard har vi jo ind til videre brugt til mange forskellige gode projekter rundt om i landet. Men det er jo Venstres politik at prioritere asfalt og biler,” siger Henning Hyllested og fortsætter:
”Men der er altså et parlamentarisk udestående. For jeg mener ikke, at regeringen kan gøre det. Forliget er jo ikke opsagt,” siger Henning Hyllested.