Kommuner skal bestemme mere over miljøzoner

MILJØZONER: Den nye regering vil give de største kommuner større frihed i arbejdet med miljøzoner. Og S varsler samtidig, at flere byer vil blive inddraget. DTL er bekymret, mens Det Økologiske Råd jubler.
Den nye regering vil give kommunerne større ansvar for miljøzonerne.
Den nye regering vil give kommunerne større ansvar for miljøzonerne.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

De nuværende miljøzoner skal erstattes af ren-luft-zoner, hvor de største byer skal have mere frihed end i dag. Forureningen er stadig for høj, og det skal der gøres noget ved, lyder det fra Socialdemokraterne.

"Det er vigtigt, at vi får nedbragt luftforureningen. For når vi - ifølge folkesundhedsrapporten fra 2007 - har 3400 for tidlige dødsfald og et par millioner sygedage, så er vi nødt til at gøre noget ved det," siger den nyudnævnte miljøordfører fra Socialdemokraterne Torben Hansen, der dog ikke kan sige noget om, hvornår et lovforslag bliver fremsat.

Forslaget står også i regeringsgrundlaget, hvor det fremgår, at "regeringen vil give de største byer frihed til at etablere effektive ren-luft-zoner - som en forbedring af de nuværende miljøzoner ( ...)". Og det er forventet, at mere frihed vil betyde, at kommunerne vil stille skrappere krav til transportbranchen, hvilket i dag skal godkendes af Miljøministeriet.

Flere byer skal inddrages
De nuværende miljøzoner i København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus Kommune er indført for at sikre renere luft til byernes borgere ved at stille miljøkrav til blandt andet tunge lastbiler og busser.

Kommunerne ved bedst, hvor skoen trykker. Det ved man ikke bedst inde i Miljøministeriet, for de kender ikke byerne i detaljer.

Kåre Press Kristensen
Civilingeniør i Det Økologiske Råd

Og udover at disse byer nu skal have mere autonomi i forhold til miljøzonerne, så peger Torben Hansen også på, at regeringen ønsker at udvide antallet af byer med miljøzoner. Men hvilke, det bliver, er endnu ikke afgjort.

"Der findes en del byer i Danmark, som gerne vil have miljøzoner. Eksempelvis har trekantsområdet meldt sig interesseret i det," siger Torben Hansen.

Kommunerne har tidligere været utilfredse med, at staten blander sig for meget i administrationen af miljøzonerne, og derfor er formanden for miljø- og teknikudvalget i KL, Martin Damm (V), positiv over for de nye toner. Men KL vil afvente, hvad der konkret kommer ud af det, lyder det.

Bekymring for skrappere krav
I DTL forstår man derimod ikke, hvorfor den nye regering ønsker at lave de gamle miljøzoner om, som DTL mener fungerer efter hensigten. Brancheorganisationen frygter, at mere frihed til de største kommuner betyder skærpede og urealistiske krav til transportsektoren.

"Vi er bekymrede over, at den ny regering vil give de større byer mere frihed. For spørgsmålet er, om alle de investeringer, som transporterhvervet har lavet, siden man indførte de nuværende miljøzoner, vil blive spildt," siger erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm, der husker, at især Københavns Kommune har ønsket meget stramme krav i miljøzonerne.

Han peger på, at transportbranchen allerede har leveret meget til at sænke luftforureningen, og at Nationale Center for Miljø og Energi (DMU) har konkluderet, at der ikke er meget mere at komme efter ved de tunge lastbiler.

"Jeg ved snart ikke, hvad vi mere kan gøre. Det er svært at lave nogle tekniske løsninger, der giver mening, og hvis man alligevel gør det, så bliver det ekstremt dyrt," siger Ove Holm.

Men DTL's bekymringer er ubegrundede, lyder det fra Socialdemokraterne, som peger på, at regeringen ønsker at inkludere transportbranchen i den kommende proces. Torben Hansen er sikker på, at både kommunerne og transportsektoren vil være tilfredse med det endelige resultat.

"Transportbranchen var også bekymret, da man lavede de nuværende miljøzoner. Og sammen med kommunerne skal branchen også inkluderes i ren-luft-zonerne," siger Torben Hansen.

Kommunerne ved bedst
Spørger man i Det Økologiske Råd, er der stor glæde over regeringens forslag. Den nuværende ordning gør nemlig, at kommunerne ikke kan leve op til EU's grænseværdier for luftforurening, lyder det fra civilingeniør Kåre Press Kristensen i Det Økologiske Råd.

Han er sikker, på at større frihed til kommunerne vil betyde større miljøkrav til transportsektoren.

"Større frihed er en rigtig god idé, for der er flere kommuner, som i årevis gerne har villet gennemføre de stramninger af miljøzonen, der vil overholde grænseværdierne. Men det er blevet forhindret, da den tidligere regering kunne fastsætte, hvad kommunerne må i miljøzonerne," siger Kåre Press Kristensen, der kalder det "helt nødvendigt", at kommunerne får bedre mulighed for at stille skærpede krav.

"Kommunerne ved bedst, hvor skoen trykker. Det ved man ikke bedst inde i Miljøministeriet, for de kender ikke byerne i detaljer," siger Kåre Press Kristensen.

Han glæder sig desuden over, at flere byer vil få miljøzoner i fremtiden. Han mener ikke, at det kun er de helt store byer, der har problemer med luftkvaliteten og peger på Esbjerg, Roskilde og Hillerød, som byer med stærkt trafik og behov for en miljøzone.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torben Hansen

Borgmester (S), Randers Kommune, fhv. MF
lærer (Skive Seminarium 1989), MPA (2017)

Martin Damm

Borgmester (V), Kalundborg Kommune, formand, KL
mpm (SDU 2005), civiløkonom (Handelshøjskolen, Slagelse 1994), seniorsergent (Frederikshavn 1989), elektronikmekaniker (Holmen Kbh. 1985)

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

0:000:00