Transportministeren om ny masterplan: Et nyt 2009-forlig ligger ikke i kortene

PLAN: Det bliver svært at lave et så stort forlig som i 2009, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen. Men ny teknologi kan også sikre vækst, siger han.

Foto: Niels Hougaard
Hjalte T. H. Kragesteen

Jeg håber, at flere politikere vil glæde sig over, at teknologi faktisk flytter mere end politik.

Ole Birk Olesen (LA)
Transportminister

Man skal ikke forvente et stort trafik-forlig som i 2009.

Det var meldingen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) ved Ingeniørforeningens årlige konference om fremtidens transport. Arrangementet løb af stabelen i sidste uge under overskriften ”En fremsynet masterplan 2030”.

Men netop muligheden for en stor plan – som da man i 2009 reserverede knap 100 milliarder kroner til infrastruktur frem mod 2020 – ser transportministeren ikke for sig.

Dokumentation

Forliget i 2009
I 2009 blev alle partier undtagen Enhedslisten enige om at etablere Infrastrukturfonden med 94 milliarder kroner til ny infrastruktur. Her lagde man en plan for investeringer frem mod 2020, som man især finansierede ved at reservere finanslovmidler til infrastruktur frem til 2020 (svarende til 67,4 milliarder kroner), men også ved blandt andet at sælge Scandlines (seks milliarder kroner) og ved at beslaglægge indtægter fra Storebæltsbroen (ni milliarder kroner).

I 2009 blev omkring 2/3 af de 94 milliarder brugt til den kollektive trafik og cyklisme, heraf en stor luns på 24 milliarder til et nyt signalprogram på jernbanen. Den sidste tredjedel gik til vejinvesteringer. Her kan eksempelvis nævnes udvidelse af Køge Bugt-motorvejen, udvidelse af motorvejen ved Vejle Fjord og udbygning af den vestfynske motorvej.


0:000:00