Debat

Transportpolitikken skal nytænkes

DEBATPANEL: Mens der diskuteres motorvejsprojekter og -udvidelser på livet løs, er tendensen, at bilisme i OECD-landene er faldende. Jonas Dahl, trafikordfører i SF, mener derfor, at der er behov for at nytænke transportpolitikken.
Foto: ft.dk
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jonas Dahl
Trafikordfører for SF

I 2012 skrev det engelske magasin "The Economist" en længere artikel om den faldende bilisme i OECD-landene. Interessant læsning, som giver anledning til en helt grundlæggende diskussion om, hvorvidt vi bør nytænke vores transportpolitik.

Da jeg læste artiklen i "The Economist" om den faldende bilisme, fik jeg straks den tanke, at vi, ikke bare i Danmark, men i de fleste vestlige lande, måske skal til at definere de trafikale behov og ønsker påny, hvis vi skal planlægge og beslutte fremtidens veje og baner på en måde, som tager højde for udviklingen af vores samfund.

Faldende bilisme
Globalt set er der kommet flere bilister i verden. Det sker, når flere og flere får råd til at eje en bil. Bilen giver både større mulighed for transport til og fra en arbejdsplads, men den giver ikke mindst frihed i hverdagen - særligt i lande hvor den kollektive trafik ikke er et realistisk alternativ. Bilen er derudover ofte et statussymbol. Men det stigende antal bilister globalt skal ses i sammenhæng med en modsat udvikling i OECD-landene.

Trods stigende indkomster er både brugen af bilen og antal kørte kilometer faldende. Det kommer måske bag på mange, men giver faktisk god mening. Der er en forklaring, der hedder krise og høje benzinpriser, men det er langt fra hele forklaringen. I marts 2012 viste en undersøgelse foretaget af den australske regering, at der var en "trafikmæthedstrend" i 20 af de mest velstillede lande i verden. En trend der startede før krisen.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Social - på Facebook
Først lyder det måske absurd, men internettet og de sociale online medier har indflydelse på den faldende bilisme. I dag er det muligt at have en velfungerende socialt liv med både venner og kærester - uden at gå uden for en dør. I dag er der mange, der arbejder hjemmefra - og har stadig adgang til arbejdspladsen online. Vi kan også shoppe og handle dagligvarer online - og få det hele bragt direkte til døren. Mulighederne for at blive hjemme er uendelige.

Fra land til by
I 2010 boede 77 procent af verdens mest velhavende befolkning i de større byer - et tal man forventer vil stige til 86 procent i 2050. Befolkningsprognoser fra Københavns Kommune bekræfter tendensen også i Danmark.

I marts 2012 viste en undersøgelse foretaget af den australske regering, at der var en ”trafikmæthedstrend” i 20 af de mest velstillede lande i verden. En trend der startede før krisen.

Jonas Dahl
Trafikordfører for SF

Der er konstant debat om, hvor vi skal udvide motorvejsnettet, og hvor meget det skal koste. Spørgsmålet er blot, om der også er et behov på lidt længere sigt for alle de motorvejsprojekter, som står på de borgerlige partiers ønskeseddel?

Jeg mener ikke, at bilen ikke tjener noget formål. Den har sine fordele, hvis man f.eks. bor og arbejder uden for de store byområder, hvor den kollektive trafik ikke er et realistisk alternativ. Og selvom vi shopper online, og får vores varer bragt til døren, skal disse varer stadig transporteres af en chauffør på vejnettet. Jeg mener dog, at det er på tide, at vi ser lidt længere ud i fremtiden, og fokuserer på de tendenser, der viser sig. Der er ingen grund til at bygge mange nye motorveje, hvis behovet for dem falder drastisk i de kommende årtier som følge af udviklingen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jonas Dahl

Regionsdirektør, Region Midtjylland. Bestyrelsesformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesformand, Randers Statsskole og bestyrelsesmedlem Aarhus Universitet
cand.mag. i samfundsfag og historie (Aarhus Uni. 2007), INSEAD Executive Management Program (2018)

0:000:00