Transportsektors CO2-reduktion gemt væk
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerGodt nok hedder regeringens investeringsplan "Bæredygtig Transport". Men målsætningen om 25 procents reduktion af CO2-udslippet fra transportsektoren i 2030 fra regeringens bæredygtighedsstrategi er ikke nævnt i den 48 sider lange investeringsplan.
SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr ledte ellers forgæves efter målsætningen ud fra regeringens investeringsplan, fordi hun tidligere har beskyldt regeringen for at ville sylte målsætningen.
SF: Målsætninger glider ud i mørket
Så sent som i januar sagde Venstres trafikordfører og andre borgerlige ordførere, at man godt kunne forestille sig, at CO2-reduktionsmålet måske skulle være lavere. Men det skete samtidig med, at statsministeren på et pressemøde forsikrede, at målet stod fast og måske skulle skærpes. Og regeringens præcise holdning til målene har siden da været uklar.
"Det er jo en klar indikation på, at regeringen ikke har tænkt sig at leve op til målet om, at CO2-udslippet fra transportsektoren skal sænkes med 25 procent inden 2030," siger Pia Olsen Dyhr, som har svært ved at forstå, at målene fra bæredygtighedsstrategien ikke er en naturlig del af investeringsplanens afsnit om CO2-reduktionerne i transportsektoren.
Der bliver ikke tale om at slække på målsætningerne, men der bliver tværtimod tale om at stramme målsætningerne op i de kommende år - også når det gælder transportområdet.
Anders Fogh Rasmussen (V)
Om reduktionsmål for transportsektoren i bæredygtighedsstrategien (jan. 2008).
"Hvad skal man ellers med den type målsætninger," argumenterer Pia Olsen Dyhr.
Connie H.: Målet er ikke så relevant
Klima og energiminister Connie Hedegaard (K) mener ikke, det ville være specielt relevant at bruge bæredygtighedsstrategiens målsætning. Dertil er der for mange usikkerhedsmomenter, mener hun.
"Omlægningen af registreringsafgiften og indførelsen af kørselsafgifter tager af tekniske grunde tid. Et andet element er, at vi ikke ved, hvor stor en CO2-reduktion elbiler vil sikre. For vi ved ikke, hvor mange der kører på vejene i 2015, i 2020, i 2025. Det gør det svært at sætte præcise mål," siger Connie Hedegaard.
Pia Olsen Dyhr køber dog ikke ministerens argument, fordi man på EU-plan sætter fremtidige klimamål (energipakken) for så bagefter at undersøge, hvordan man i praksis når dem.
Men Connie Hedegaard vil først senere forpligte sig på regeringens vegne.
"Når vi fremlægger de konkrete planer, så vil alle kunne kigge os i kortene. Og med alle de initiativer, vi har på vej i form af elbiler, afgiftsomlægninger og kollektiv trafik, så tror jeg, målene fra bæredygtighedsstrategien er inden for rækkevidde," siger Connie Hedegaard.
Minister i samråd
Manglen på faste reduktionsmål i investeringsplanen har fået Enhedslistens Per Clausen til at mistænke regeringen for, at Danmark ikke kan overholde sine forpligtelser om CO2-reduktioner i den ikke-kvoteomfattede sektor, som transporten er en del af.
"Regeringen har nu opgivet at fastholde et præcist mål for CO2-udslippet fra transportsektoren i 2020. Det rejser spørgsmålet, om regeringen har en plan for, hvordan den vil kompensere for den manglende indsats på transportområdet inden for byggeri og landbrug, sådan at der kan sikres de nødvendige reduktioner i CO2-udslippet uden for de kvoteregulerede områder," siger Per Clausen.
Han har nu kaldt klima- og energiministeren i samråd, hvor hun skal fortælle, hvor meget de tre områder transporten, byggeriet og landbruget hver især skal reducere, for at Danmark overholder sine forpligtelser på dette område.