Vismand: Derfor betyder afgift på biler mindre velfærd for forbrugerne

INTERVIEW: Det er hverken virkelighedsfjernt eller ren teori at tage højde for, at afgifter på biler begrænser forbrugernes velfærd. Økonomisk vismand Lars Gårn Hansen ser til gengæld gode muligheder for at øge velfærden forbundet med biltrafik.

Man er nødt til at tage velfærdstab som følger af afgifter med, hvis man vil tage forbrugerne alvorligt, siger økonomiprofessor Lars Gårn Hansen (<i>yderst til højre red</i>.) fra Det Miljøøkonomiske Råd.
Man er nødt til at tage velfærdstab som følger af afgifter med, hvis man vil tage forbrugerne alvorligt, siger økonomiprofessor Lars Gårn Hansen (yderst til højre red.) fra Det Miljøøkonomiske Råd.Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der er virkelig potentiale for at skabe nogle velfærdsforbedringer på det her område, hvis man tænker sig om.

Lars Gårn Hansen
Medlem af Det Miljøøkonomiske Råds formandskab

Var der ingen afgifter på biler og kørsel, ville folk købe flere og større biler og køre mere i dem.

Det er en helt lavpraktisk observation, som nødvendigvis skal tages i betragtning, når man regner på omkostninger og konsekvenser af afgifter på biler og brændstof.

Det er svaret fra økonomiprofessor Lars Gårn Hansen, medlem af Det Miljøøkonomiske Råds formandskab, på kritik af rådets seneste rapport.

0:000:00