Lars Boje Mathiesen
 svarer 
Morten Bødskov

Lars Boje Mathiesen (NB) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om, hvordan ministeriet er kommet frem til at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Mortorstyrelsen for sager vedrørende eksportgodtgørelse er 4 timer m.v.

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 24, Spørgsmål 9
I forlængelse af svar på spørgsmål 5 bedes ministeren oplyse, hvordan ministeriet er kommet frem til at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Mortorstyrelsen for sager vedrørende eksportgodtgørelse er 4 timer, når spørgeren af Motorstyrelsen har fået oplyst, at langt de fleste sager kun tager halvdelen af den af ministeren oplyste sagsbehandlingstid. Endvidere bedes ministeren oplyse, om ministeren mener, om det vil være værd at overveje, at udlicitere opgaven til af ministeriet godkendte private selskaber, hvis de vil kunne levere en sagsbehandlingstid og –pris, som ligger væsentligt under Motorstyrelsens.

Svar fra torsdag den 14. november 2019
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Motorstyrelsen pr. sag vedrørende eksportgodtgørelse, der ligger til grund for gebyrniveauet, er estimeret af Skatteministeriet og Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har oplyst, at de ikke kan genkende billedet af, at der skulle være givet oplysninger om, at den samlede sagsbehandlingstid ved eksportsager, dvs. både værdifastsættelse af køretøjet, visitation af sagen mv., tager under halvdelen af den estimerede tid. Tidsforbruget kan dog variere fra sag til sag, hvorfor sagsbehandlingstiden på fire timer pr. sag vedrørende eksportgodtgørelse er udtryk for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. For en nærmere beskrivelse, af hvad sagsbehandlingen omfatter, henvises til besvarelse af SAU L 24 - spørgsmål 4 og 5.

Derudover kan jeg tilføje, at Motorstyrelsen som offentlig myndighed er pålagt at skulle iagttage en række forvaltningsretlige principper. Det indebærer blandt andet vejledningspligt, journaliserings- og arkiveringspligt samtidig med at den offentlige myndighed har ansvaret for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst.

Hvis opgaven med værdifastsættelse skulle udliciteres til private selskaber, ville disse forvaltningsretlige principper også skulle gælde for de private selskaber af hensyn til borgerens retssikkerhed.

Motorstyrelsen har til opgave at styrke kontrollen med og regelefterlevelsen på motorområdet. I den forbindelse har Motorstyrelsen også løbende fokus på at effektivisere administrationen. På den baggrund finder jeg det mest hensigtsmæssigt, at opgaven med at værdifastsætte eksportkøretøjer ligger hos Motorstyrelsen.

0:000:00