svarer 
Dan Jørgensen

Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om kommentarer til henvendelse af 26/11-19 fra Nordic Green

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 11
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. november 2019 fra Nordic Green, jf. L 51 - bilag 4.

Svar fra tirsdag den 3. december 2019
Henvendelsen omhandler biomethanol, der kan tilsættes benzin, men ikke bliver det i dag og heller ikke forventes anvendt i transportsektoren i 2020.

I standarden for benzin tillades iblanding af enten 10 pct. bioethanol eller 3 pct. biomethanol – begge efter volumen. Anvendelse af biomethanol vil medføre, at brændstofleverandørerne får væsentligt sværere ved at opfylde iblandingskravet, dels da der tillades væsentligt lavere iblanding af biomethanol end bioethanol og dels da energiindholdet i biomethanol er lavere end i bioethanol. Derfor iblandes der ikke biomethanol i benzin i Danmark.

Ved produktion af biodiesel er det muligt at anvende en mindre mængde avanceret biomethanol, som kan tælle med i opfyldelsen af iblandingskravet. Denne biodiesel kan afsættes på et internationalt marked, hvor markedet og ikke produktionsomkostningerne vil være bestemmende for prisen. Med den forventede efterspørgselsstigning er det forventningen, at prisen vil stige.

Generelt er der mange ting, der tyder på, at prisen på de mest bæredygtige biobrændstoffer samt HVO vil stige betydeligt i 2020, hvilket er blevet bekræftet fra andre EU-landes side. Det er disse forventninger, der danner grundlag for antagelsen om høje omkostninger i 2020.

Jeg vil derudover gøre udvalget opmærksom på, at ministeren fortsat har hjemmel i biobrændstofloven til at sænke kravet til de avancerede biobrændstoffer.
0:000:00