Marie Bjerre
 svarer 
Dan Jørgensen

V: Har Jørgensen hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af avancerede biobrændstoffer?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 26

Har ministeren hjemmel til at dispensere fra kravet til andelen af avancerede biobrændstoffer, uanset om prisen herfor er uforholdsmæssig dyr? Ministeren oplyste i forbindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål A, at hjemmelen til at suspendere fra kravet til avancerede biobrændstoffer på 0,9 pct. skal findes i biobrændstoflovens § 3, stk. 10, nr. 2, hvorefter ministeren kan fastsætte en anden biobrændstofandel, ”såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder (…) hvor avancerede biobrændstoffer bliver uforholdsmæssigt dyre”. Ministeren bedes bekræfte, at ministeren kan dispensere fra kravet med henvisning til denne hjemmel. Ministeren bedes i den forbindelse begrunde disse særlige hensyn og hvorfor avancerede biobrændstoffer forventes at blive uforholdsmæssigt dyre, særligt set i lyset af informationerne fra Emmelev A/S, der kan levere 0,2 pct., den danske biogasbranche, der allerede leverer 0,3 pct. samt de seneste informationer fra Nordic Green, der kan levere 0,73 pct. avanceret metanol.

Svar fra onsdag den 11. december 2019
Jørgensen: Ja, jeg har hjemmel til at nedsætte iblandingskravet

Jeg kan henholde mig til følgende svar fra Energistyrelsen:

”Det er vurderingen, at der er hjemmel i § 3, stk. 10, nr. 2, til at nedsætte iblandingskravet på grund af risikoen for, at de avancerede biobrændstoffer bliver uforholdsmæssigt dyre i 2020.

I forhold til det indledende spørgsmål om, hvorvidt ministeren har hjemmel til at dispensere fra kravet til anvendelsen af biobrændstoffer, uanset om prisen herfor er uforholdsmæssig dyr, kan ministeren endvidere oplyse følgende om de øvrige hjemler i loven til at nedsætte iblandingskravet.

I henhold til § 3, stk. 10, i biobrændstofloven vil ministeren også kunne nedsætte iblandingskravet, såfremt særlige hensyn gør sig gældende, herunder i forbindelse med en krise, hvor der er behov for træk på beredskabslagrene (nr.1), ved mangel på bæredygtige biobrændstoffer (nr. 3) eller ved brug af andre vedvarende energiteknologier i landtransportsektoren end anvendelsen af biobrændstoffer (nr. 4).

Eksemplificeringen i § 3, stk. 10, er ikke udtømmende. Det vil derfor være muligt at inddrage andre særlige hensyn som begrundelse for en nedsættelse af iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer. Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår, at øvrige særlige hensyn også vil kunne begrunde en nedsættelse af forpligtelsesprocenten, såfremt de hviler på lignende overvejelser, som de hensyn der allerede er eksemplificeret i bestemmelsen.

Som det også fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse i lovens § 3, stk. 10, nr. 2, er det ikke muligt at fastsætte nøjagtige parametre for, hvad en uforholdsmæssig høj pris vil være for de avancerede biobrændstoffer. Der findes heller ikke en egentlig international notering for disse. I forhold til fastsættelsen af et fremtidigt krav, vil vurderingen af, om avancerede biobrændstoffer er uforholdsmæssigt dyre, endvidere være baseret på vurderinger af og eventuelle prognoser for, hvorledes prissætningen bliver i fremtiden.

Det forventes, at priserne på verdensmarkedet for biobrændstoffer, som kan klassificeres som avancerede biobrændstoffer, vil stige markant i 2020, da EU’s medlemsstater ligesom Danmark, ifølge VE-direktivet skal sætte et mål for iblanding af avancerede biobrændstoffer i 2020. Priserne for de avancerede biobrændstoffer på verdensmarkedet bliver sat efter et almindeligt princip om udbud og efterspørgsel.

Dermed bliver prisen på verdensmarkedet sat efter prisen på de dyreste avancerede biobrændstoffer, som det er nødvendigt at anvende for at opfylde de avancerede iblandingskrav i alle EU-medlemsstater.

På det foreliggende grundlag, vurderes det derfor, at fastsættelse af et højt dansk iblandingskrav indebærer risiko for, at der vil skulle indkøbes avancerede biobrændstoffer fra verdensmarkedet til den føromtalte forventede høje pris i 2020.

Hertil kommer, at de avancerede biobrændstoffer, der er produceret i Danmark, og som ikke kan sælges til udlandet, i disse tilfælde formentlig vil stige i værdi og nærme sig værdien af avancerede biobrændstoffer på verdensmarkedet.

Endelige skal det i forhold til biometanol anføres, at hvis dette skulle anvendes til opfyldelse af iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer, ville det sandsynligvis betyde, at samtlige benzintankstationer skal erstatte den forventede E10 standard til en ethanol/metanol standard. Herudover må det forventes, at virksomhederne vil skulle investere i udstyr, der muliggør iblanding af metanol. Indførelse af ethanol/metanol-blanding, vil ligeledes højst sandsynligt kræve, at der udføres tekniske undersøgelser, der kan validere, at den pågældende ethanol/metanol blanding holder sig inden for de fastsatte grænseværdier.

Endeligt skal det nævnes, at den foreslåede anvendte biometanol i Danmark ville skulle importeres.”

0:000:00