Søren Egge Rasmussen
 svarer 
Dan Jørgensen

Søren Egge Rasmussen (EL) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, hvorvidt Danmark i bestræbelserne på at overholde VE-direktivet via L 51 styrer direkte mod at overtræde hele tre EU-direktiver i 2020

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 27
Er det korrekt, at Danmark i bestræbelserne på at overholde VE-direktivet via L 51 styrer direkte mod at overtræde hele tre EU-direktiver i 2020:

– Vedvarende energi-direktivet (RED), hvor 7,6 pct. biobrændstof formentlig ikke er nok til at nå 10 procentmålet (Energistyrelsen kom i 2015 selv frem til, at andelen af biobrændstof minimum skal være 8,15 pct. og ikke 7,6 pct. som foreslået af ministeren), – Brændstofkvalitetsdirektivet (FQD), hvor der skal opnås 6,4 pct. CO2-reduktion i 2020, og – ILUC-direktivet (ILUC), hvor der skal anvendes 0,5 pct. avancerede biobrændstoffer (hvorved de foreslåede 0,15 pct. altså ikke er nok)?

Svar fra mandag den 16. december 2019
I den seneste fremskrivning forventes VE-el anvendt på vej og bane at bidrage med ca. 2,5 pct. point af de 10 pct. VE, der stilles krav om i VE-direktivet. Derfor vurderes det at være tilstrækkeligt med et iblandingskrav på 7,6 pct. for at opfylde den resterende del.

Når iblandingskravet er lavere end det blev beregnet i 2015, skyldes det primært, at bidraget fra VE-el især til vejtransport på nuværende tidspunkt forventes at være større i 2020, end det blev antaget i 2015.

Med hensyn til brændstofkvalitetsdirektivets bestemmelse om at C 2 -intensiteten for brændstoffer leveret til transport mv. skal reduceres med 6 pct. i 2020 ift. 2010, så er dette et krav som EU stiller til brændstofleverandørerne og ikke medlemsstaterne. Desuagtet påhviler det medlemsstaterne at sikre, at brændstofleverandørerne opfylder kravet. Kravet er blevet implementeret i dansk lov i 2010. Det bemærkes endvidere, at forhøjelsen af det generelle iblandingskrav vil bidrage til opfyldelsen af brændstofkvalitetsdirektivet.

Kravet om 0,5 pct. avancerede biobrændstoffer, der følger af ILUC-direktivet, kan der dispenseres fra. I henhold til VE-direktivet har medlemsstaterne mulighed for at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2809 E: [email protected] www.kefm.dk fastsætte krav om iblanding af avancerede biobrændstoffer, der er lavere end 0,5 procentpoint, baseret på en eller flere af følgende begrundelser:



Objektive faktorer såsom det begrænsede potentiale for bæredygtig produktion af biobrændstoffer, eller en begrænset tilgængelighed af sådanne biobrændstoffer til omkostningseffektive priser på markedet.

Særlige tekniske eller klimatiske forhold, der kendetegner det nationale marked for brændstoffer til transport, f.eks. bilparkens sammensætning og tilstand, eller Nationale politikker, der afsætter tilsvarende finansielle midler til fremme af energieffektivitet og af brugen af elektricitet fra vedvarende energikilder inden for transport.



0:000:00