svarer 
Lea Wermelin

Miljø- og Fødevareudvalget spørger miljøministeren, Lea WermelinSpm om kommentar til henvendelse af 9/2-22 fra AutocamperRådet om konsekvenser for ejere af autocampere

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 114, Spørgsmål 2
Vil ministeren kommentere henvendelse af 9/2-22 fra AutocamperRådet om konsekvenser for ejere af autocampere, jf. L 114 - bilag 4?

Svar fra onsdag den 23. februar 2022
AutoCamperRådet (ACR) har henvendt sig med en bekymring for ejere af autocampere.

Overordnet er ACR tilhænger af fornuftige miljømæssige foranstaltninger, som har til formål at gavne miljøet, men ACR mener, at forslaget om at lade dieseldrevne personbiler omfatte af eksisterende miljøzoner vil få meget store konsekvenser for et lille antal ejere af autocampere, mens miljøeffekten ved at lade dem omfatte af kravene vil være meget lille.

Hovedparten af de berørte personbilsejere vil have mulighed for at eftermontere et partikelfilter. Autocampere er dog en gruppe af køretøjer, hvor eftermontering af partikelfilter ikke nødvendigvis er en mulighed.

For køretøjer, hvor det ikke er muligt at finde et godkendt partikelfilter, der passer til bilen og umiddelbart kan eftermonteres, vil Miljøstyrelsen fastsætte en række undtagelser. Dette skal sikre, at reglerne ikke rammer berørte bilejere urimeligt hårdt. Miljøstyrelsen har i perioden 17. december 2021 til 4. februar 2022 haft en bekendtgørelse i høring, hvor disse undtagelser er nærmere beskrevet.

I medfør af reglerne i bekendtgørelsen vil beboere, der har et køretøj, hvor der ikke kan eftermonteres partikelfilter, være undtaget miljøzonekravene 12 måneder fra de nye krav for virkning i miljøzonen. Dette vil også omfatte autocampere, hvor der ikke kan eftermonteres et partikelfilter.

For alle med en dieseldrevet personbil, hvor det ikke er muligt at eftermontere et partikelfilter, vil der endvidere være mulighed for seks ture for køretøjet inden for det første år. Reglerne er tænkt som en overgangsperiode, men der vil med hjemmel i lovforslaget være mulighed for at udvide perioden, hvis det skulle vise sig, at specifikke køretøjer eller situationer, bør undtages i en længere peirode.

Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk Lea Wermelin / Morten Pedersen
0:000:00