Henning Hyllested
 svarer 
Trine Bramsen

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Trine Bramsen, om ministeren vil sørge for, at myndighedernes administration af forslagets aspekter omkring kompensation og genhusning af genelidende naboer til projektet vil være smidig, herunder særligt ift. de accepterede støjgrænser, især om natten, og at støjniveauer bedømmes ud fra ”peaks” frem for et gennemsnit af støjniveauet over et længere timestræk

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 122, Spørgsmål 1
Vil ministeren sørge for, at myndighedernes administration af forslagets aspekter omkring kompensation og genhusning af genelidende naboer til projektet vil være smidig, herun­

der særligt ift. de accepterede støjgrænser, især om natten, og at støjniveauer bedøm­

mes ud fra ”peaks” frem for et gennemsnit af støjniveauet over et længere timestræk?

Svar fra mandag den 28. marts 2022
Det er vigtigt, at det på den ene side sikres, at de planer, der er lagt for jernbanen i Danmark, kan holde, og på den anden side, at hensynet til de mange naboer til jernbanen i Aarhus bliver varetaget forsvarligt.

Med det fremsatte lovforslag sikres en god balance mellem disse hensyn. Jeg kan forsikre om, at det vil blive tilstræbt at gøre myndighedernes administration af lovforslagets aspekter vedrørende kompensation og genhusning for støjpåvirkede naboer så smidig som mulig.

Det er med lovforslagets § 6 foreslået, at transportministeren får adgang til at regulere den maksimalt tilladte forurening og gener (støj m.v.) fra anlægsprojektet. I så fald skal der samtidig fastsættes regler om kompensation til særligt støjbelastede naboer til projektet, jf. lovforslagets § 7.

Adgangen efter lovforslagets § 6 til at regulere den maksimalt tilladte støj m.v. fra anlægsprojektet tænkes udmøntet i grænseværdier, men således at reglerne er specifikt rettet mod anlægsprojektet.

Side For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt støjniveauerne vil blive bedømt ud fra ”peaks” frem for et gennemsnit af støjniveauet over et længere timestræk, kan det oplyses, at den konkrete regulering først vil blive fastsat ved bekendtgørelse på et senere tidspunkt, når projektet er længere i detailprojekteringen.

Men det er forventningen, at reguleringen vil være i tråd med den regulering, der er anvendt i forbindelse med anlæggelse af Cityringen i København samt Femern Bælt-forbindelsen. De fastsatte støjniveauer i forbindelse med opførelsen af Cityringen i København og Femern Bælt-forbindelsen forholder sig til impulsstøj/”peaks”.

Der henvises til henholdsvis bekendtgørelse nr. 1804 af 21. december 2018 om forurening og gener fra anlægget af Cityringen § 6, stk. 3 og til bekendtgørelse nr. 1197 af 4. juni 2021 om forurening og gener fra visse arbejder i forbindelse med anlæg af Femern Bælt-tunnelen § 6, stk. 2.

Således følger det eksempelvis af § 6, stk. 2, i bekendtgørelse nr.

1197 af 4. juni 2021 om forurening og gener fra visse arbejder i forbindelse med anlæg af Femern Bælt-tunnelen, at ”peaks” fra byggeog anlægsarbejdet i natperioden ikke må overstige 10 dB(A) i forhold til de fastsatte støjgrænser for natperioden.”
0:000:00